Tokratni članek bo malo drugačen od dosedanjih. Več slik in manj teksta bo. Predvsem grafov, saj je z njimi najlažje orisati resnost problema oz. ga postaviti v pravi kontekst. Ljudje smo že na splošno vizualna bitja, moški pa baje še posebej.

Fantje, naša možatost bo v največji meri odvisna od naše telesne sestave.

Ali povedano drugače: odvečna zamaščenost je glavni dejavnik tveganja za večino težav, ki nas pestijo »zaradi starosti« in v splošnem zmanjšujejo kakovost življenja:

  • previsok krvni sladkor,
  • previsok holesterol oz. slabo razmerje krvnih maščob,
  • povišan krvni tlak,
  • nevarnost za nastanek številnih kroničnih in presnovnih bolezni,
  • upad mišične mase,
  • upad nekih drugih funkcij, ki so moškim pogosto še precej bolj svete kot samo zdravstveno stanje.

Povišan indeks telesne mase pomeni višje tveganje za prezgodnjo smrt – pri moških še izraziteje kot pri ženskah [1]:

Številka 1 na Y (navpični) osi označuje normalno stanje, vse kar je nad 1 pa povišano tveganje. Premik v desno na X (vodoravni) osi pomeni naraščanje indeksa telesne mase. Torej; bolj v desno gremo, višje je tveganje.

Interpretacija je precej preprosta: težji kot si, glede na telesno višino, večja je verjetnost, da se pojavita bolezen in smrt.

Tveganje je izrazito povišano tudi posamezno za vse tiste bolezni, predstavljene s sledečimi grafi, ki nam najpogosteje povzročajo preglavice (in od njih neredko tudi umiramo) [1]:

Več špeha, manj moškosti.

V prvi vrsti zato, ker je abdominalna (trebušna) debelost tesno povezana z znižanimi ravnmi testosterona [2, 3].

Raziskava Staranja pri Moških v Massachusettsu (Massachusetts Male Aging Study, MMAS) je zaključila, da lahko porast indeksa telesne mase za 4-5 kg/m2 povzroči padec testosterona, ki je primerljiv znižanju testosterona po 10 letih staranja [4].

Nizek testosteron se pri moških po navadi odrazi v slabšem počutju, manjši zagnanost in nižji samozavestI ter včasih celo anksioznosti in depresiji [5].
Za polno mero sta povečan obseg pasu in abdominalna zamaščenost povezana tudi z erektilno oz. spolno disfunkcijo [5, 6].

Preberite več: Testosteron

Ornk dec v bistvu ne bi smel imeti ornk trebuha.

Telesna teža sama po sebi ne igra bistvene vloge – ključno vprašanje je: o kakšni teži govorimo?

Pusta oz. funkcionalna masa – mišice, po domače – nima negativnega vpliva. Celo nasprotno, saj je nadpovprečna količina puste telesne mase povezana z zmanjšanim tveganjem za umrljivost.

Negativen učinek na zdravje in počutje gre praktično v celoti na račun odvečne maščobe.

Kmalu, ko delež telesne maščobe preseže relativno nizko stopnjo, prične tveganje za prezgodnjo umrljivost strmo naraščati [7].

To pomeni, da je nekdo s sicer normalno telesno težo, ampak s trebuščkom in brez veliko mišic, najbrž v bistveno slabšem (zdravstvenem) stanju kot nekdo, ki je sicer pretežek na račun funkcionalne mase, ampak ima nizko raven maščobne zaloge.

Glavna prioriteta naj bo zmanjšanje zamaščenosti oz. vzdrževanje ugodne telesne sestave.

Dokler je odstotek telesne maščobe previsok (pri moških nad ~20%, pri ženskah nad ~30%) je vse ostalo skoraj nepomembno. Sladkor, nasičene maščobe in holesterol, ekološko ali špricano, domače ali italjansko, oblika vadbe, število serij/ponovitev … nima veze.

Ključno bo dvoje:

1. Pri prehrani omejiti energijski vnos.

Osnove prinesejo največ povračila za vložen trud (in denar) – v štartu spravite v prakso vsaj eno izmed naslednjih možnosti:

  • več beljakovin,
  • več zelenjave,
  • manj dodanih olj in masti,
  • manj dodanih sladkorjev in sladkih pijač,
  • s polnovrednimi živili nadomestite predelana živila,
  • s sadjem nadomestite sladice in prigrizke.

2. Povečati dnevno aktivnost.

Kakorkoli v bistvu.

Če se malo gibaš, povečaj število korakov – 20 minutni sprehodi vsak dan so dober začetek. Če imaš kolo, ga uporabi. Če imaš uteži, uporabi tudi te. Če ne veš kako, vprašaj trenerja. Pri Feelgood so baje TOP 😉 Več o Feelgood vadbi izveste TU.

 

Nenad Kojič, vodja prehranskega svetovanja in oddelka za raziskave pri Feelgood.
Mario Sambolec, ustanovitelj blagovne znamke Feelgood, nutricionist PN1 in ACA, trener in predavatelj Fitnes zveze Slovenije.

 

Viri:

[1] Bhaskaran et al. (2018). Association of BMI with overall and cause-specific mortality: a population-based cohort study of 3·6 million adults in the UK. The Lancet Diabetes & Endocrinology, 8587(18), 1–10. https://doi.org/10.1016/S2213-8587(18)30288-2

[2] Grossmann, Tang Fui & Dupuis. (2014). Lowered testosterone in male obesity: Mechanisms, morbidity and management. Asian Journal of Andrology, 16(2), 223. https://doi.org/10.4103/1008-682X.122365

[3] Kelly & Jones. (2015). Testosterone and obesity. Obesity Reviews, 16(7), 581–606. https://doi.org/10.1111/obr.12282

[4] Travison et al. (2007). The Relative Contributions of Aging, Health, and Lifestyle Factors to Serum Testosterone Decline in Men. The Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism, 92(2), 549–555. https://doi.org/10.1210/jc.2006-1859

[5] Esfahani & Pal. (2018). Obesity, mental health, and sexual dysfunction: A critical review. Health Psychology Open, 5(2). https://doi.org/10.1177/2055102918786867

[6] Janiszewski, Janssen & Ross. (2009). Abdominal obesity and physical inactivity are associated with erectile dysfunction independent of body mass index. The Journal of Sexual Medicine, 6(7), 1990–1998. https://doi.org/10.1111/j.1743-6109.2009.01302.x

[7] Lee et al. (2018). Predicted lean body mass, fat mass, and all cause and cause specific mortality in men: prospective US cohort study. BMJ (Clinical Research Ed.), 362, k2575. https://doi.org/10.1136/bmj.k2575