Testosteron je t.i. moški hormon, ključen za razvoj reproduktivnih organov in značilnih moških karakteristik, kot sta povečana količina puste mišične mase in kostne gostote.

Testosteron je tesno povezan z dobrim počutjem, energijo, spolno slo in zdravjem na splošno.

Prenizke vrednosti testosterona pogosto pomenijo manj energije, slabše počutje (včasih celo depresijo), zmanjšano željo po spolnosti (ali celo erektilno disfunkcijo), ter vodijo v izgubo mišične in kostne mase.

Vzdrževanje optimalnih vrednosti testosterona omogoča:

S starostjo vrednosti testosterona pri moških naravno upadajo – pojav, ki mu rečemo andropavza.

Pogosti vzroki težav

V zadnjem obdobju je nizek testosteron vedno pogostejši tudi pri mlajših moških, ki naj bi bili na vrhuncu svoje moči. Zaradi:

  • Povečane telesne teže: Maščobne celice izločajo encime (aromataze), ki »kradejo« testosteron tako, da ga pretvarjajo v estradiol, obliko ženskih spolnih hormonov.

Več: Hujšanje je šport.

  • Pomanjkanje mišične mase: Pusta telesna masa in mišična moč sta direktno povezani z boljšim zdravjem in vrednostmi testosterona.

Več: Napotki za rekreativnega fitneserja.

  • Zmanjšane telesne aktivnosti: Telesna aktivnost ima mnoge pozitivne učinke na zdravje. Tudi na vzdrževanje visokih vrednosti testosterona, vendar je ključen tip aktivnosti: Vadba z bremeni lahko vpliva na zvišanje vrednosti testosterona, medtem, ko pretiravanje z vadbo, še posebno vzdržljivostno, lahko zniža vrednosti testosterona.

Več: 4 etape do Feelgood vadbe.

  • Povišanega stresa: Telo, hkrati s povišanimi stresnimi hormoni (kortizol), izloča tudi posebno obliko beljakovin (globulin, ki veže spolne hormone), ki onemogoča delovanje testosterona.

Več: Kako pomiriti stresne hormone?

  • Pomanjkanje spanca: Kakovost spanca vpliva na testosteron in kronično pomanjkanje ima močan negativen vpliv na njegove vrednosti.

Več: Kako (za)spati?

  • Uporaba statinov: Uporaba zdravil za zniževanje holesterola je povezana z občutnim znižanjem testosterona. Telo tvori testosteron iz holesterola, ker statini zavrejo proizvodnjo telesu lastnega holesterola, je v telesu na voljo manj gradnikov za testosteron.

Več: Nasičene maščobe in holesterol.

  • Okoljski onesnaževalci: Kemikalije kot so ftalati, pesticidi, BPA in podobno so t.i. endokrini disruptorji, ki motijo delovanje spolnih hormonov in negativno vplivajo na vrednosti testosterona. Najdemo jih v nekakovostni plastiki, detergentih, izdelkih za nego telesa, onesnaženih živilih, itd.

Več: Plastika, ftalati in BPA.

  • Alkohol: Uživanje alkohola, kronično ali v večjih količinah na enkrat, onemogoča izločanje testosterona in povzroča izločanje encimov, ki ga pretvarjajo v estradiol.

Več:
Kako piti in se ne zrediti; 6 pravil Feelgood đuskanja.
– Zdravica ali skazica rdečemu vinu?

Hranila, ki lahko pomagajo

  • Uživanje zadostne količine BELJAKOVIN je ključno za ohranjanje in razvoj mišične mase ter izgubo odvečne maščobe – dveh zelo pomembnih dejavnikov pri ohranjanju optimalnih vrednosti testosterona.

Preberite več: Beljakovine v prehrani – kje jih najdemo in zakaj so pomembne?

  • VITAMIN A. Njegova aktivna oblika, retinol, je ključnega pomena za normalno delovanje testisos, proizvodnjo semenčic in proizvodnjo testosterona.

Preberite več: Vitamin A.

  • VITAMIN D. Vrednosti vitamina D, so tesno povezane z vrednostmi testosterona. Poleg tega, da je vitamin D vključen v proizvodnjo testosterona neposredno, prispeva tudi k rasti in obnovi mišic, pomaga proizvajati energijo in moč, ter vzdrževati zdrav odstotek telesne maščobe – kar še dodatno pomaga vzdrževati optimalne vrednosti.

Preberite več: Vitamin D.

  • Pomanjkanje CINKA je tesno povezano z nižjimi vrednostmi testosterona in zmanjšano plodnostjo pri moških.

Preberite več: Cink.

  • Višji vnos MAGNEZIJA lahko pomaga zvišati vrednosti testosterona in izboljšati njegovo biološko aktivnost (tako da zmanjšajo delovanje globulina, ki vežejo spolne hormone).

Preberite več: Magnezij.

  • Čeprav zna telo proizvesti lasten HOLESTEROL, lahko dodaten vnos skozi prehrano razbremeni telo in pripeva več gradnikov za proizvodnjo testosterona.

Preberite več: Maščobe in holesterol.


Feelgood programi prehranskega svetovanja

Pri Dr. Feelgood smo povzeli desetletje izkušenj v najpomembnejše korake, s katerimi lahko na razumen in sprejemljiv način v vsakdanje življenje uvedete navade, ki vodijo do izpostavljenih ciljev.

  • Cilj (shujšati, na primer) in jedilnik (dieta) ne bosta dovolj.
  • Da bi dosegli rezultat bo potrebno razviti navade in določene spretnosti.
  • Slednje omogoča redna praksa, s smiselnim napredovanjem.

 

Ponujamo programe:

  • Hujšanje in zdravje.
  • Preoblikovanje telesa ter šport.
  • Podjetni in učinkoviti.
  • Prehrana za nosečnice.
  • Prehrana otrok.
  • Prehrana starostnikov.

Za prijave in več informacij je na voljo elektronski naslov info@feel-good.si

 

Mario Sambolec, dr. Feelgood, nutricionist PN1, ACA, Predavatelj FZS
www.drfeelgood.si