Avtohtona ljudstva imajo v prehrani 10 x več vitaminov in do 50 x več mineralov kot mi, je v svojih raziskavah odkril Weston Price in v knjigi Deep Nutrition: Why your genes need traditional food, zapisala Catherine Shanahan.

Katera so ta ljudstva in kaj bi tam postregli kot zdrav obrok?

Zajtrk s škotskimi otočani …

… bi bil pečena glava polenovke, nadevana z ovseno kašo in nasekljanimi ribjimi jetri.

Preberite več:
Zakaj so ovseni kosmiči “zakon”?

Malenezijsko kosilo …

… bi bile najverjetneje “kokosove” rakovice* ali divji prašič, ki se je podil po bližnjih planotah.

Rakovice s tako velikimi in močnimi klešči, da lahko z njimi razpolovijo kokos in užijejo vsebino sadeža.

Preberite več:
5 resnic o( rdečem) mesu.

Večerja z Masaji …

… ki nimajo na izbiro veliko žit, ne sadja, bi bila prava poslastica iz surovega ali skisanega mleka, pomešanega s kravjo krvjo.

Preberite več:
Težavna razmerja; Masaji, Bantu in Inuiti
Kaj pa mleko?

Če ste noseči …

… ali bi to radi postali, vam Ameriški staroselci (ljudstvo Blackfoot) pripravijo posebno dieto na osnovi drobovine, jajc in tradicionalno fermentiranih divjih travah in žitih – to give birth to a healthy baby, with a nice round head, bi bil odgovor zakaj.

Preberite več:
Drobovina, juha iz kosti, mozeg, goveji rep in podobne dobrote.
Podivjana zelenjava.
Prehrana in nosečnost; Kaj je res in kaj ne?
Prehrana za nosečnice.
Prehrana otrok.

Kaj je skupno vsem?

Ni kornfleksa, mislijev, čokoladn’čkov in napihnjenčkov, marmelade na kruhu, paštet iz tube, krekerjev sendvičev iz avtomatov – se pravi izdelkov industrije, ki so bolj izmaličeni kot kakšna holivudska starleta.

Preberite več:
Zakaj diete delujejo?

Nekonvencionalne malice

»Kaj bi še lahko poleg kuhanih jajc?«, sem se spraševal neko popoldne, pred odhodom na morje, ko je bilo treba iz hladilnika pospraviti ostanke. Tako se je rodila ideja za neverjetno zabaven sendvič iz kuhanega srca, bučk in kostnega mozga:

eggs marrow heart 2Kaj ti bo meso, če imaš srce in jajca.

Od tod ideja predstaviti še druge možnosti z menija Feelgood »take away«:

1. Kuhano jajce – popolno živilo narave – navdušuje ne le z bogatim spektrom hranil, temveč tudi s svojo praktičnostjo in vsestranskostjo. Skuhate jih lahko v naprej in hranite v hladilniku tudi dober teden. Ko je čas za obrok, jih le olupite in dodajte v solato, na posteljico zelenjave, v sendvič za otroke s kruhom iz kislega testa, … kamorkoli je treba dodati nekaj popolnih beljakovin in izvrstnih maščob. Vzamete jih lahko tudi s seboj za malico ali kot dodatek solatam v službenih menzah.

Preberite več:
Najboljši načini priprave jajc.

2. Kdo pravi, da so bučke le za žar? Mlade so kot kumara in odlične v solati ali se uporabijo namesto kruha – kot podlaga za improviziran sendvič s kostnim mozgom in narezanim srcem. Seveda lahko uporabite namesto mozga drugačen namaz – čemažev v oljčnem olju, surovo maslo, domačo pašteto, morda. Namesto kuhanega srca pa poskusite poširanega piščanca ali purana, kuhano govedino, tuno, dimljenim lososem ali pršutom.

Ideje:
Solata iz bučk
Domača pašteta

3. Kuhano srce, govedina iz juhe ali poširan piščanec so odlični tudi hladni, v solatah ali nadevih. Srce je brez specifičnega okusa ali vonja (podobno, kot goveji jezik) in se nevsiljivo poda v različne recepte. Seveda lahko uporabite namesto mozga drugačen namaz, drugačno podlago: sir, surovo maslo, pesto ali čemaž v oljčnem olju, avokado, olive, maslo iz poljubnih oreščkov, doma narejena majoneza z oljčnim oz. makadamijinim oljem ali domačo pašteto … srce pa lahko kot rečeno zamenja poširan piščanec, puran, pršut, domača suha salama, dimljen losos, konzervirana sardina ali tuna.

Recept:
Solata “s srcem”.
Solata s sardinami in čičeriko.
Solata s peso, bučo in feto.

4. Potem so tu paprike. Manjše se da nadevati in uporabiti kot »finger food«. Vzame se jih lahko s seboj za malico in nobene packarije ni z njimi – le primete in griz. Nadevi so lahko različni: skuta in dimljena riba, tuna in avokado, koščki mesa ali sira in kak orešček.

stuffed-peppers4-660x440Nadevane surove paprike

5. List ohrovta ali solate lahko nadomesti kruh. Ohrovt je precej kompakten in se da vanj oviti različne nadeve – kot v nekakšno tortiljo. Poskusite s koščki poširanega piščanca in omako gvakamole – super kombinacija!

ohrovt sendvičZvitki iz ohrovta

Več: Kako pripraviti gvakamole?

6. Naravna sirotka v prahu je super rešitev, če se pogosto potikate po letališčih in ne želite jesti v dragih restavracijah na terminalih ali postati žrtev »junk menija« med letom. Sirotko imate lahko vedno s seboj v priročni flaški. Pomešajte jo z vodo ali kokosovim mlekom, poleg pohrustate korenček ali jabolko ter pest makadamij ali kaljenih mandljev. Pa imate preprost obrok, povsem skladen z Feelgood smernicami, ki je lahko vedno pri roki oz. v torbici.

Whey to go

Več: Zdravstvene koristi sirotkinih beljakovin v prahu.

7. Nesladkan kokosov čips, temna čokolada in trdi kozji sir ali posušena govedina so vse boljše alternative raznim ploščicam in čokoladicam za malico. Željo po sladkem med obroki lahko poteši že vrstica temne čokolade (z vsaj 85 % kakava) ob turški kavi ali skodelici zelenega čaja. Poskusite pest kaljenih mandljev in kokosovega čipsa. Srednje-verižne maščobne kisline v kokosu dajo energijo, vlaknine v (kaljenih) mandljih ublažijo lakoto, surov kozji sir je zelo nasiten vir beljakovin, vsi koristni polifenoli v temni čokoladi pa so kot “vitamini za dušo” in prav nobena pregreha.

Simple je zakon

Več:
Kaljenje in namakanje.
Kaj pa čokolada?
Je kava zdrava?

8. Za kruh izberite sourdough, ali uporabite katero izmed brezglutenskih možnosti, če vam navaden povzroča prebavne težave. Zelo dobro se oceno imata tudi naš mandljev kruh in laneni hlebček. Kruh uporabite kot podlago za pravo hrano – premažite ga s putrom, dodajte šnito domače suhe divjačinske salame, surovega kozjega sira in naravno skisano kumarico.

Več: Kaj je sourdough?

Katera od možnosti je vaš favorit? Če poznate več idej, ki bi jih lahko dodali na meni, jih podelite, bom vesel in sigurno tudi bralci.


Feelgood programi prehranskega svetovanja

Pri Dr. Feelgood smo povzeli desetletje izkušenj v najpomembnejše korake, s katerimi lahko na razumen in sprejemljiv način v vsakdanje življenje uvedete navade, ki vodijo do izpostavljenih ciljev.

  • Cilj (shujšati, na primer) in jedilnik (dieta) ne bosta dovolj.
  • Da bi dosegli rezultat bo potrebno razviti navade in določene spretnosti.
  • Slednje omogoča redna praksa, s smiselnim napredovanjem.

Ponujamo programe:

  • Hujšanje in zdravje.
  • Preoblikovanje telesa ter šport.
  • Podjetni in učinkoviti.
  • Prehrana za nosečnice.
  • Prehrana otrok.
  • Prehrana starostnikov.

Za prijave in več informacij je na voljo elektronski naslov info@feel-good.si

 

Nenad Kojić in Mario Sambolec,
www.drfeelgood.si