Vitamin C je vodotopen in nujno potreben za naše zdravje – ljudje ga ne zmoremo proizvesti sami, zato je zadosten vnos s prehrano ključen.

Vlogi vitamina C sta predvsem dve:

1. Kot antioksidant – ščiti pred prostimi radikali in reaktivnimi kisikovimi spojinami (ROS).
2. Kot kofaktor pri najrazličnejših encimskih reakcijah v našem telesu.

Odgovoren je za gradnjo kolagena, kateholaminov (adrenalin, dopamin) in karnitina ter učinkovit izkoristek železa iz hrane. Morda bi vitamin C, kot drugi antioksidanti lahko koristil pri preprečevanju srčno-žilnih bolezni, vendar študije na tem področju v tem trenutku še niso jasne (povezava).

V primerih putike so dokazane koristi uporabe vitamina C v obliki prehranskega dopolnila (povezava), podobno velja za sivo mreno (povezava), tudi pri nekaterih oblik raka – posebej tistih, z nizko stopnjo katalaze (encim, ki se nahaja v skoraj vseh živih organizmih kateri so izpostavljeni kisiku, ni pa ga pri obligatnih anaerobih-to so tisti organizmi, za katere je kisik toksičen).

Primanjkljaji se pokažejo, kot slabo stanje kosti, žilja in povezovalnega tkiva (pomanjkanje kolagena), pogosti padci energije, odpornosti in miselnih sposobnosti.

Viri v prehrani

Najboljši viri za vitamin C so: kivi, jagode in drugo jagodičje, brokoli, ohrovt in druge kapusnice, paradižnik, papaja, špinača in blitva, rdeča in zelena paprika, čili, citrusi (limone, limete), grah.

Prehranska dopolnila vitamina C (askorbinska kislina, ali alkalni mineralni askorbati) so pogosti in opaznih stranskih učinkov pri dozah do 3 g dnevno ni. Tudi 10 g in več dodanega vitamina C dnevno v študijah ne kaže nikakršnih stranskih oz. toksičnih učinkov (povezava).

Mario Sambolec, dr. Feelgood
info@feel-good.si