Po krivem obtoženo jajce

Jajce je eno najpopolnejših živil.

Rumenjak nosi v sebi pomembna hranila, tudi holesterol, ki je ključen za zdravje.

Sledi še en šok:

Nasičene maščobe iz naravnih virov prehrane, kot so jajca, niso vzrok za srčno-žilne bolezni.

Prej obratno. Morda več holesterola (boljše razmerje) celo pomeni daljše in kvalitetnejše življenje, razmišljajo raziskovalci, ki so opravili sistematsko analizo tridesetih kohortnih študij (vir).

Če bi nastopali v holivudskem filmu in pred poroto zagovarjali jajce pred vsemi obtožbami preteklih let, bi bile lahko uvodne trditve temelj obrambe.

Krivica, ki je storjena jajcu, siru in mesu je nezaslišana in jo je potrebno popraviti. Priporočila proti maščobam, holesterolu in živalskim virom prehrane nasploh, odražajo desetletja pristranskosti v komunikaciji z javnostjo in so plod političnih spletkarjenj, ne zaključkov znanosti.

Preberite več:
Psevdoznanost.
Problem zmanipuliranih študij.
5 resnic o rdečem mesu.
– Maščobe in holesterol.
Nasičene maščobe.

Raziskave že dolgo opozarjajo na potencialna zdravstvena tveganja nadomeščanja (živalskih) maščob s (predelanimi) ogljikovimi hidrati in rastlinskimi olji.

Odkar ubogamo navodila in jemo manj maščob, manj holesterola, manj rdečega mesa, zavračamo rumenjak in nadomeščamo maslo ter mast z rastlinskimi olji, je naše zdravje videti vse slabše. V povprečju uživamo tudi (pre)več kalorij, predvsem iz industrijsko predelanih izdelkov, kar je najverjetneje eden poglavitnih razlogov za debelost.

Preberite več:
Kaj so kalorije?
100 let za kamelami.

V kombinaciji – več junka in manj hranilno vredne hrane – nastajajo nova bolezenska stanja, katera, namesto, da bi jih odpravili, si zanje raje izmišljujemo imena (sladkorna bolezen tipa 2, “povišan” holesterol, presnovni sindrom ipd.).

evolution_of_the_human_species_go_back_guys_its_a_trap

Nosi del krivde naša lena rit?

Sedimo več, res je. Zato nas boli križ, ramena, … če smo vsak dan sključeni nad tipkovnico v službah. Ali smo zaradi neaktivnosti tudi debeli ali bolni? Mogoče ima prste vmes tudi prehrana …

Preberite več: Jej manj in več migaj.

Prehrano spremenimo lažje, kot življenjski slog. Lahko bi dal odpoved in se preselili v hiško sredi gozda, ampak, za kaj takšnega bi moral prej zadeti na Lotu, si mislimo …

Spremeniti prehrano zahteva jajca.

Zahteva pogum. Pomeni soočiti se z resnico in ne pobegniti na drevo lastnih prepričanj in obstoječih navad.

Dejstvo je, da človek za življenje potrebuje določena hranila – maščobe (pomislite na omega 3), beljakovine (določene aminokisline), vitamine (A, D3, E, K2, C, B) in minerale (cink, magnezij, natrij, kalcij, kalij, idr.).

Preberite več:
Katera so esencialna hranila?

Jajce je v samem vrhu:

  • Predstavlja enega najboljših, najpopolnejših in najlažje prebavljivih virov beljakovin, vsebujoč vseh devet esencialnih aminokislin.
  • Vsebuje holin in fosfatidilholin (lecitin) – nujno potrebni hranili za zdravje celičnih membran in ohranjanje osnovnih možganskih ter srčno-žilnih sposobnosti. Obe snovi preprečujeta nabiranje odvečnega holesterola in maščob v jetrih.
  • Betain v rumenjaku znižuje raven homocisteina, ki je povezan s tveganjem za bolezni srca in žilja ter možgansko kap.
  • Acetilholin koristi pri spominu in kognitivnih sposobnostih ter ščiti pred nekaterimi oblikami demence in Alzheimerjevo boleznijo.
  • Karotena lutein in zeaksantin sta pomembna za zdravje oči in dober vid. Lutein v očesni mrežnice (rumeni pegi) filtrira škodljive visokoenergetske valovne dolžine (naravno in “umetno” – svetlobo). Razpoložljivost luteina v jajcu je mnogo višja od oblike, ki se uporablja v prehranskih dopolnilih, ali se nahaja v rastlinski prehrani (avokado, špinača in regrat). Karoten se namreč vedno bolje izkoristi skupaj z maščobami, zato je smiselno oba vira združiti – regrat v solati z jajci, ali omleta s špinačo in avokadom.
  • Kombinacija maščob in beljakovin zelo nasiti. Posledično je želja po hrani manjša – pojemo manj, manjša je tudi potreba po sladkem, ali prigrizkih.
  • Jajca preprečujejo slabokrvnost, saj vsebujejo heme železo – telesu najvrednejšo obliko tega minerala.
  • Jajca proste, pašne reje (od lokalnega kmeta) zelo verjetno nimajo težav s salmonelo. Bakterija je prisotna pri bolnih kokoših, zaprtih v temnih in nehigienskih kokošnjakih.
  • Holesterol v jajcih in nasičene maščobe nasploh, povišujejo raven “zaščitnega” – HDL holesterola (90 odstotkov holesterola v jajcih je HDL), ki natančneje poroča o tveganju za pojav bolezni srca in žilja (aterosklerozo), kot meritev skupnega holesterola.
  • Jajce ohrani najvišjo prehransko vrednost, če se ga pripravi tako, da ostane rumenjak še svež. Poširana jajca, (mehko) kuhana jajca, jajca ‘na oko’ in surova jajca, so najboljši načini uporabe.

Lahko rečemo, da si veljak, če te Biblija postavi v središče svojega domnevno največjega praznika. Na veliko noč je jajce “bog” in šunka je njegova “batina”. Od zelenjave je za visočanstvo dovolj že malo hrena, potica pa ostaja očiten dokaz, da se vsak rad malo pocrklja 🙂

Če želimo izbirati živila z najvišjo hranilno vrednostjo, ne moremo mimo živalskih virov prehrane.

Lahko zamižimo, se pretvarjamo, da to ni res, ali napletemo znanstveno-fantastični scenarij v katerem so zlobneži meso, jajce in sir, superjunaka pa polnozrnata štruca in sadni smuti. Ta film gledamo že preteklih nekaj let in vedno bolj očitno postaja, da sta namišljena junaka sleparja.

drfeelgood_jajca2

 

Mario Sambolec, dr. Feelgood,
info@feel-good.si

Objavil | 2018-02-10T07:27:42+00:00 5, april 2015|