Dr. Feelgood tedenski meni – “D” – vitaminski torek

Najbogatejši viri pomembnega vitamina D v prehrani so jajca, rdeče meso, organi, polnomastni mlečni izdelki in mastne ribe. Danes bo na krožniku vse našteto 🙂

Makhlama Lahm (Iraqi Eggs with Lamb and Tomatoes).

Se opravičujem za angleščino, ampak ime jedi, ki se je prvič pojavila v mezopotamski kuharski knjigi iz desetega stoletja (Kitab al-Tabikh) zveni precej bolj mamljivo tako, kot »ostanki jagnjetine z jajci«.

Jutro je bilo pestro – veliko dela in letanja naokoli. Dve skodelici zelenega čaja in nekaj gramov telesne maščobe je zadostilo vse potrebe po energij do sedaj. Ura je pozna in spodobilo bi se že kaj dobrega pojesti. Imam 30 minut časa pred naslednjim sestankom. Gremo v akcijo!

  • Iz hladilnika vzamem jagnjetino od včeraj in jo narežem na manjše koščke.
  • Na maslu ghee prepražim čebulo (imel sem še nekaj mlade čebule, vi uporabite rdečo ali navadno), stebla peteršilja, svež čili in začinim s žličko currya v prahu.
  • Dobro premešam, solim, popram in dodam korenček* ‘la julienne (nič fensi, le narezan na palčke).
    *Originalni recept sicer zahteva paradižnik, vendar sem tokrat raje izbral domač korenček.
  • Na tej točki obstajata dve možnosti – ali počiti jajci čez, zmanjšati temperaturo na nizko-srednje, pokriti ponev in počakati, da beljak zakrkne, rumenjak pa ostane še svež. Druga možnost je speči jajci posebej in jih nato le postaviti preko jagnjetine. Ker se mi je mudilo sem izbral drugo, hitrejšo možnost.
  • Listje peteršilja povrh in njam!

Leftover lamb with eggsMakhlama Lahm – ostankov se ne meče stran!

D-vitaminsko kosilo: poširano goveje srce z mozgom in svežimi mladimi bučkami.

Kar so za koga vitamini in minerali, so zame organi živali in redko mine dan, da ne vzamem svoje »tablete« v obliki jeter, srca, mozga, možganov, želodčkov, … ali žlice ribjega olja (cod liver oil).

Organi so najbolj skoncentriran vir za zdravje nujnih hranil med vso hrano. Poleg tega niso nek cenovni luksuz (vsa našteta živila na kilogram ne presežejo 5 eur) in ni razloga, da si jih ne bi privoščili pogosteje. Vsekakor ponudijo več, kot precenjeno pusto meso in vsi »supernadomestki«, ki jih ponuja vegi oddelek.

Srce je tako hvaležno v kuhinji, da vam težko opišem. Je brez vsiljivega okusa ali vonja (še najbolj podobno je govejemu jeziku) in kuhano (poširano) stoji v hladilniku tudi do teden dni. Nareže se ga lahko v solate, doda v golaže, obare, juhe, sendviče, … če ga brez pritožb spravita po grlu celo desetletni nečak in štiri leta mlajša nečakinja, potem veste, da ga je vredno vsaj poskusiti. Več o mozgu – putru iz kosti – pa si preberite tukaj: kostni mozeg.

  • V posodi pogrejete vodo do točke tik pod vreliščem, jo začinite s soljo, nekaj zrnci popra, listom lovora in vejico rožmarina. V krop položite srce.
  • Poširajte cca 10-15 minut (odvisno od velikosti). Srce mora ostati mehko,voljno in navznoter rožnato.
  • Ko je gotovo ga osušite, narežite na rezine in postrezite po predlogu (v sendviču s svežimi bučkami in mozgom) ali po svoje. Preostanek shranite v stekleni posodi v hladilniku.

eggs marrow heart 2Kaj ti bo meso, če imaš srce in jajca

Zvečer je bil čas za izganjanje hudiča = trening. Po koncu umirjanje = hladen tuš in meditacija = večerja.

Obroki po treningu so pri meni po navadi najobilnejši in rad dodam nek vir odpornega škroba – v naprej skuhan in ohlajen krompir ali druga škrobna zelenjava, včasih tudi bel riž ali kaljena* kvinoja.

Omenil sem, da so organi pri meni stalnica in podobno velja za ribe. Jem jih praktično vsak dan, od sardel, osliča, lokarde, okuna, divjega lososa, divje postrvi in skuše. Pa je teden že naokoli.

Pogosto kupim v ribarnici sveži skuši, malega jadranskega osliča, kakšno lokardo, vse z glavo in repom, da ne bo pomote. Kar ne pripravim sveže enostavno zamrznem.

Idejo za sledeč recept sem dobil od Jamieja Oliverja v eni njegovih petnajstminutnih epizod na TV, paradižnik pa popoldne pri Tatjani na tržnici.

Skuša s skorjico iz koriandra in kvinojo s paradižnikom.

Napotki:

  • Kvinojo sperite pod tekočo vodo in namočite za en dan v nečem kislem (sok limone, kefir, sirotka, kis). Po 12-24 urah vodo odlijte, ponovno sperite in skuhajte v malo vode (10-15 min na blagem ognju). Pustite pokrito počivati, da kvinoja nabrekne in se ohladi, nato jo lahko hranite v hladilniku več dni.

* postopku priprave se reče kaljenje in nevtralizira večino antihranil (fitinska kislina – skladišče za fosfor pri rastlinah) naravno prisotnih v žitih, stročnicah, semenih in oreščkih. Fitati se sicer v telesu vežejo na določene minerale (kalcij, magnezij, železo, cink, mangan) ter preprečujejo njihovo vsrkavanje v prebavnem traktu. Kaljena živila so lažje prebavljiva in imajo višjo prehransko vrednost.

  • Skušo narežite počez, kot hrenovko in začinite s soljo, poprom ter izdatno »pomokajte« v mlet koriander.
  • Ogrejte kokosovo maščobo na ponvi in nanjo položite skušo. Pecite na zmerni temperaturi do zlato-rumene skorjice na boku, kot vidite na sliki. Šele potem obrnite.
  • Nasekljajte češnjeve paradižnike in sveža zelišča (bazilika je poročena s paradižnikom, lahko pa izberete tudi meto, svež koriander ali peteršilj).
  • Bela reč, ki jo vidite na sliki je hrenova omaka in se presenetljivo dobro poda v ta recept. Nastrgajte svežega ali uporabite vloženega v steklenički, kot jaz in ga pomešajte s surovim polnomastnim jogurtom ali kislo smetano.

Na krožnik razporedite kvinojo, paradižnike, lahko narežete avokado in čez postavite hrustljavo zapečeni skuši. Potresite z zelišči in prelijte z nekaj kapljicami nefiltriranega oljčnega olja.

Sluša s koriandromVse kar manjka sta ribji glavi (so ju v ribarnici pomotoma odrezali:)

Vas katera od idej prepriča, da bi jo poskusili tudi sami? Le dajte in sporočite, kako se vam zdi! Za več pa je tu še ponedeljkov meni.

Mario Sambolec, dr. Feelgood.
info@feel-good.si

Objavil | 2016-07-04T09:23:01+00:00 15, september 2015|