Dr. Feelgood tedenski meni – ležerna sobota

Znate li šta je luksuz? Kaj jedeš luk i liješ suze.
V prevodu: luksuz je jesti luk (čebulo) in ob tem liti suze (jokati kot mala beba).

Ker mi ni bilo treba zgodaj iz postelje, sem si privoščil malo lenarjenja … ob knjigi in skodelici čaja, nato še kavi in – ne boste verjeli – sledilo je vlaganje* zelenjave, kot osebna izbira meditacije. Če še niste poskusili, toplo priporočam. Poseben užitek je ugrizniti v kumar’co ali papriko, ki ste jo vložili sami. Bolj luksuzno, kot jesti čebulo:)

*ne mislim na skladiščenje zelenjave v kisu, temveč dejansko naravno fermentiranje (ob prisotnosti mlečno-kislinskih bakterij). Če potrebujete nasvet kako se tega lotiti, me le pokličite ali pišite na mario@feel-good.si.

 

sobota-1

Kosilo je bilo res instant, ampak zelo prijetno in okusno.

Listnati ohrovt, sladki krompir in rdeči okun nastopijo kot menjava za priljubljeno trojko – osliča, blitvo in krompir in verjemite, v tem receptu odigrajo tekmo življenja.

Napotki:

  • Sladki krompir olupite, narežite na koščke in dušite na blagem ognju, v malo vode, ne več kot 10 minut.
  • Odstavite, osušite in ohladite (odporni škrob – se spomnite?)
  • Rdeči okun je res super riba. Prosto živeča (ne gojena), zelo okusna, preprosto se pripravi tudi na ponvi in ni pretirano draga. 4 takšne kose, kot je pripravljena na sliki, sem kupil zamrznjene v naši trgovini v akciji po ceni 5 eur/kg.
  • Ribo narežite počez do kosti in temeljito začinite (sol, poper, rožmarin). Počasi jo pecite na kokosovi maščobi ali masti rdeče palme. Po približno 5 min dobi skorjico, kot kaže slika. Takrat jo obrnite in to ponovite dvakrat na vsaki strani ali jo prestavite za 10 minut v pečico, ogreto na 180 stopinj.
  • Na kokosovi maščobi ali masti rdeče palme popražite česen, dodajte stebla ohrovta in mešajte toliko, da se trdna stebla malo zmehčajo.
  • Dodajte sladki krompir. Solite, poprajte in vmešajte preostalo listje ohrovta ter nasekljan svež čili.
  • Pražite dalje. Lahko zalijete z malo jušne osnove, če je potrebno, sicer čakajte in mešajte dokler se ohrovt in krompir ne zmehčata.
  • Tik pred koncem oživite prilogo s sokom limone/limete. Če želite dodati še peti okus – umami – pokapajte z naravno fermentirano sojino omako (tamari), ki je lažje dobavljiva pri nas. Sicer priporočam omako iz fermentiranega kokosa (coconut aminos).

sobota-2Riba, blitva in krompir, na malo drugačen način

Večerja je bila obarvana s tradicionalno libanonsko »solato«. Jedi tamkaj rečejo Tabbuleh in imajo njej posvečen celo državni praznik (vsako prvo soboto v juliju).

Nepogrešljive sestavine so paradižnik, kumare, čebula, svež peteršilj in po možnosti meta. Vse skupaj se v originalu poveže z bulgurjem in prelije z oljčnim oljem ter sokom limone. Vse imam, le bulgurja ne, kar pa ni niti najmanjša ovira, saj ga v prehranskem smislu mnogo bolje nadomesti cvetača. To pa imam. Svežo in z maminega vrta. Kaj ‘češ boljšega!

Cvetačno solato je možno pripraviti tudi povsem »surovo« – iz surove cvetače – vendar mi to ne diši preveč. Kapusnice (brokoli, cvetača, brstični ohrovt, …) po pravilu raje vsaj malo pokuham (na sopari), ker postanejo tako bistveno lažje prebavljive. Edini “minus” s tem naredim vitaminu C, kar pa uravnoteži malo sveže paprike v solati, paradižnik, limona in jetra poleg (presenetljiv vir vitamina C).

Napotki za Tabbuleh:

  • Cvetačo olupite listov in odstranite gomolj (oboje shranite za juho). Narežite jo na cvetke in pokuhajte v malo vode/jušne osnove. Cvetača naj ostane še hrustljava in ne pocasta!
  • Temeljito osušite in ohladite (tako lahko čaka v hladilniku tudi dneve, kot v mojem primeru).
  • Narežite poljubne količine paradižnika, kumare, paprike, mlade ali rdeče čebule in strok česna. Odlično se podajo tudi kalamata olive.
  • Ohlajeno cvetačo stresite v multipraktik in spulsirajte do rižu podobne konsistence. Če nimate multipraktika jo nasekljajte z nožem.
  • Vso zelenjavo združite, dodajte poljubna sveža zelišča (peteršilj, meto, koriander, origano, baziliko, kar želite) in premešajte s polivko iz oljčnega olja in soka limone.
  • Postavite nazaj v hladilnik.

Solata lahko tako počaka dlje časa in dobro ohlajena še posebej prija v vročih poletnih dneh. Sicer bi jo lahko pripravili tudi toplo tako, da bi cvetačni riž popekli na maslu ghee in čebuli ter nato dodali preostale sestavine.

Jetra so moje najljubše meso in srečo imam, da so tako enostavna za pripravo (ter šestkrat cenejša in vsaj tolikokrat bolj hranljiva od pljučne). Le vidijo ponev, pa so že ready!

  • Narežite jih na centimeter debele zrezke ali za to prosite v mesnici, kjer ste jih kupili.
  • Postavite jih na maslo ghee in srednje ogreto ponev. Pecite na vsaki strani minuto dve, da v sredini ostanejo še mehka.
  • Na koncu solite, poprajte, … ali prelijte s smetanovo omako.

Omaka zveni kot nekaj, s čimer je veliko dela, pa pravzaprav ni tako. Vse kar je potrebno je dobra kisla smetana (priporočam iz polnomastnega surovega mleka ali vsaj bio), žlička ali dve začimbne mešanice (Cajun, Curry, … namešate jih lahko tudi sami iz poljubnih zelišč. Če nimate nič od tega uporabite mleto papriko, čebulo/šalotko, česen, timijan, ipd.).

  • V smetano vmešajte Cajun, sol, poper, drobno nasekljano šalotko ali rdečo čebulo. Lahko tudi pikico kisa rdečega vina, če želite.
  • Dobro premešajte in prelijte po serviranih jetrih. To je to! Postali ste »omaka mojster«. Malenkost, ki prijetno popestri okus jedi.

sobota-3Cvetačni Tabbouleh in telečja jetra s pikantno smetanovo omako

Mario Sambolec, dr. Feelgood.
info@feel-good.si

Objavil | 2016-07-04T09:35:08+00:00 24, september 2015|