Cink – superjunak med minerali

Ovsu sem že pripisal boksarski sklic in ostajam zvest športnim primerjavam tudi tokrat:

Če bi bili minerali košarkarji, bi dres Dennisa Rodmana oblekel cink – heroj med minerali, zaščitnik imunskega sistema, čuvaj pred vsiljivci, steber neprebojne obrambe pred nasprotniki.

Mineral, ki je v telesu nujno potreben za več kot 300 encimskih nalog in prisoten v prav vsaki od naših osemdeset trilijonov celic (dobesedno). Brez njega enostavno ne preživimo.

Cink nam pomaga rasti, se razvijati, dihati in presnavljati hrano.

Zanj ključne vloge so: pomoč pri celjenju, obnovi tkiv ter dešifriranju DNA – genetska verzija uporabniškega priročnika v katerem se skrivajo navodila za izdelavo pomembnih beljakovin, potrebnih za nemoteno delovanje organizma (mišic, kosti, encimov, hormonov in ostale biokemije). Več: Beljakovine.

V jeziku enaindvajsetega stoletja bi cink lahko poimenoval kar »zdravilno« hranilo. Ker je naše telo konstantno podvrženo “uporabniškim” poškodbam (stres, trening, bolezni in drugi napori) potrebujemo cink za uspešno obnovo (celjenje). Brez njega bi se sesuli, figurativno.

Učinki cinka  niso omejeni le na obrambne in regeneracijske sposobnosti našega telesa. Vzdevek »moški mineral« upravičuje s svojo vlogo pri proizvodnji testosterona (moškega spolnega hormona), ohranjanju funkcije prostate in zviševanju števila spermijev. Pri otrocih je količina cinka povezana s pojavom hiperkinetičnega sindroma ADHD (motnja pomanjkanja pozornosti in hiperaktivnost). Povezava do študije.

V domeni tega minerala je ob vsem naštetem tudi zaščita pred starostno degeneracijo rumene pege, utrujenostjo, bolečinami v sklepih, odpravljanje belih lis na nohtih in težav s krhkimi lasmi.


Večino s pomanjkanjem cinka povezanih težav lahko odpravi že 15 mg dodatek dnevno, vendar obstajajo nekatera stanja (padec odpornosti, prehlad, prepustno črevo, degeneracija rumene pege in celjenje ran), ki za določen čas z dobrodošlico pozdravijo tudi višje odmerke. V takšnih primerih se svetuje ozir na količine bakra:

Cink in baker se razumeta najbolje, ko je njuno razmerje enakopravno. Pretirana premoč enega lahko poslabša absorpcijo drugega.

Cink : Prehlad

Raziskovalci na kliniki v Clevelandu so opravili študijo, v kateri so predstavili, da dodajanje cinka skrajša čas trajanja prehlada za impresivnih 50 odstotkov. Nekaj let in nadaljnjih raziskav (s podobnimi zaključki) kasneje je narasla tudi priljubljenost cinkovih pastel. Upravičeno, saj očitno delujejo. Vlažijo namreč žrelo in ostale dele grla, kjer se virusi razmnožujejo.

Protivirusne in imunostimulativne lastnosti cinka bi si tako zaslužile več priznanja. Zakaj temu ni tako? Verjetno zato, ker obstaja na tržišču precej dopolnil s slabše učinkovito obliko, ali nezadostno količino cinka. Tu se ustavimo in izpišimo dve pomembni opombi:

  • Najpogostejše oblike cinka običajno na voljo so acetat, sulfat in glukonat. Med njimi je verjetno najučinkovitejši glukonat (in njegove različice glikonat-glicin in “opti-zinc“), vsaj kar se tiče učinkov na odpornost. Učinkovit odmerek bo 30 mg (do 50 mg) dnevno.
  • Cink, povezan z aminokislino karnozin, je novejša oblika, ki obeta pri lajšanju simptomov zgage, trebušnih bolečin, slabosti in bruhanja. Za naštete bolezenske znake je značilno, da lahko privedejo do trebušnih in črevesnih razjed. (Študija)


V literaturi je jasno, da hujši deficit cinka občutno potre obrambne sposobnosti našega telesa. (Študija).

Razumljiv podatek, če upoštevamo, da je cink potreben tako za razvoj, kot vpoklic (aktivacijo) pomembnih predstavnikov belih krvničk (limfocitov) imenovanih T-celice. Ko nekdo z malo cinka prejme zadostno dopolnilo se njegovo število T-celic praviloma zviša, kar pomeni boljšo obrambo.

Cinku se pripisuje pozitivne učinke tudi pri soočanju z infekcijsko drisko pri otrocih (študija) in kožnimi razjedami ter preležaninami pri osebah z deficiti tega minerala (v kolikor so ravni cinka v krvi zadovoljive, dopolnila, kot kaže, bistveno ne priporejo k hitrejšemu celjenju).

Višje potrebe po cinku imajo poleg aktivnih športnikov tudi nosečnice in doječe matere ter dojenčki (stari 7 do 12 mesecev).

Več:
Prehrana nosečnic
Prehrana športnikov

Kako izvem kakšne so moje vrednosti cinka?

Težko. Laboratorijski testi se namreč ne izkažejo najbolje, ko je potrebno prikazati natančno in dosledno vrednost cinka v krvi. V nehomogeno množico potencialnih »motilcev« spada vse od stresa, hrane in nosečnosti do amalgamskih plomb ter količine beljakovin v krvi.

Sicer subjektiven, vendar, v praksi najpogosteje uporabljan je test cinka s pomočjo okusa. In tega lahko brez večjih težav opravite kar doma:

Najprej potrebujete tekoči cink (https://goo.gl/bPmKnQ), ki je brez barve vonja in okusa (ta bi znal biti na voljo v lekarnah, morda bolje založenih trgovinah z zdravo prehrano). Nadaljevanje je nadvse enostavno – kapljico, ali dve, zadržite v ustih približno eno minuto. Če vas po tem času okus spominja na kovino, obstaja verjetnost, da je cinka v vašem telesu dovolj. Če okusa ne zaznate, je to morda opozorilo, da vam cinka primanjkuje – sem so praviloma uvrščeni posamezniki z motnjami hranjenja – anoreksija, podhranjenost, bigoreksija in ortoreksija.

Test gor, ali dol, v vsaki knjigi, ki sem jo odprl izstopa en podatek bolj, kot jaz na učnih urah gimnastike v času študija – primanjkljaj cinka v prehrani je očitno vedno pogostejši problem.

Na več plasti (gnile) čebule, ki ji pravimo današnje prehranske navade opozarjam s prispevkoma 100 let za kamelami in Prehranska piramida.

Sloviti ameriški dnevnik za klinično prehrano je lani označil cink kot »esencialen, a izmuzljiv element«. (Povezava do študije). Izmuzljiv predvidevam zato, ker je skrajno neodporen na moderni tretma naše hrane.

Resni primanjkljaji izvirajo že iz mineralno skope zemlje iz katere posledično zraste osiromašen pridelek.


Graf temelji na poročilu UN Earth Summit iz leta 1992 in zgovorno priča o tem. Tu smo na slabšem vsi potrošniki, na najtanjšem ledu pa stojijo »gurmani«, kateri za časa svojega življenja še niso spoznali zelenjave, ki bi jim bila všeč (kečap in pomfri ne štejeta) in tisti, ki se opišejo z besedo na v iz še sebi nejasnih razlogov, ko hrano živalskega porekla enostavno nadomestijo z večjim kosom belega kruha.

Nobena od rizičnih skupin ni pripravljena narediti »domače naloge« kot pravim in spoznati prostrani svet rastlinja. Zelenjava, sadje, oreščki in semena ostanejo tako še naprej raja pod šibo avtokratske dominance industrijske hrane in v takšnem primeru je kronično pomanjkanje cinka le ena izmed mnogih potencialnih težav.

Razpoložljivost cinka je v izključno rastlinskih virih precej skromna in nestanovitna že sama po sebi, še bolj pa, če so ti dodatno osiromašeni (industrijsko predelani) in neraznoliki. Ekološka, lokalna hrana ter izdelki živali proste, pašne reje, se pogosto izkažejo, kot vrednejši, tudi po vsebnosti cinka.

V kateri hrani sploh je cink?

Gremo lepo po vrsti:


Feelgood programi prehranskega svetovanja

Pri Dr. Feelgood smo povzeli desetletje izkušenj v najpomembnejše korake, s katerimi lahko na razumen in sprejemljiv način v vsakdanje življenje uvedete navade, ki vodijo do izpostavljenih ciljev.

  • Cilj (shujšati, na primer) in jedilnik (dieta) ne bosta dovolj.
  • Da bi dosegli rezultat bo potrebno razviti navade in določene spretnosti.
  • Slednje omogoča redna praksa, s smiselnim napredovanjem.

Ponujamo programe:

  • Hujšanje in zdravje.
  • Preoblikovanje telesa ter šport.
  • Podjetni in učinkoviti.
  • Prehrana za nosečnice.
  • Prehrana otrok.
  • Prehrana starostnikov.

Za prijave in več informacij je na voljo elektronski naslov info@feel-good.si

 

Mario Sambolec, Dr. Feelgood
www.drfeelgood.si

 

Objavil | 2017-12-11T15:45:07+00:00 22, februar 2017|