Sirotkine beljakovine v prahu: So lahko del uravnotežene prehrane?

Sirotkine beljakovine niso namenjene zgolj športnikom, bilderjem ali astronavtom.

Nenavadno pakiranje je zgolj stvar marketinga in pove bore malo o pravi uporabnosti sirotkinih beljakovin v prahu.

Razlog za svetleče “vesoljske” embalaže in plastične tube poslikane z izklesanimi postavami je sila preprost. Bodibilderji in športniki so pač prvi odkrili koristi višjega vnosa beljakovin. Viri kakovostnih beljakovin so v svetu fitnesa in športa cenjeni nad vsem ostalim, in industrija je to navdušenje z veseljem izkoristila. Z embalažo, ki ciljno nagovarja to nenavadno množico mišičnjakov in atletov.

Preostali in “normalni” svet je bil v preteklosti do vsega visoko-beljakovinskega sila ravnodušen, celo zadržan. Pakirati beljakovine v prahu v navadno in “povprečno” embalažo je bilo še do nedavnega nesmiselno.

Sirotkine beljakovine so v osnovi, ko odmislimo embalažo, povsem običajni mlečni izdelek z visoko vsebnostjo kakovostnih beljakovin.

Namenjene so VSEM, ki dobro prenašajo mlečne izdelke in želijo povišati vnos beljakovin na preprost način in brez odvečnih kalorij.


Pridelane so po povsem “naravnem” postopku, ki ni nič kaj dosti bolj zapleten ali “umeten” od pridelave sirov in skut.

1. Začne se pri mleku …

Edini bistveni razliki med sirotkinimi beljakovinami in večino navadnih mlečnih izdelkov sta:

  • del mleka, iz katerega jo izdelamo,
  • vrsta beljakovin, ki jih vsebuje.

Osnova za skuto, sir in jogurt je suha snov ali “trdi del mleka”. Sirotkine beljakovine so izdelane “tekočega dela mleka”.

Infografika dveh vrst mlečnih beljakovin

2. … pri sirjenju nastane tekoča sirotka …

Surovina za pridelavo sirotkinih beljakovin je tekoča sirotka – mlečna tekočina, ki odteče po tem, ko se loči od sesirjene suhe snovi.  Beljakovine v prahu so zgolj eno izmed živil, ki bodisi vsebuje sirotko ali je v celoti izdelano iz nje.

Infografika, ki prikazuje kako nastane sirotka in zakaj se uporablja

3. … iz sirotke pridobimo sirotkine beljakovine.

Tekoča sirotka sicer vsebuje beljakovine, ampak v relativno zelo majhnem deležu.

Dobri viri mlečnih beljakovin so posnete skute in beljakovine v prahu, slabi viri so mleko, jogurti, siri in tekoča sirotka

Nepredelana sirotka je izjemno reven vir beljakovin, vsebuje predvsem mlečni sladkor. 

Šele z nadaljnjo predelavo iz tekoče sirotke dobimo dva zelo sorodna mlečna izdelka, odlična vira visoko kakovostnih beljakovin: albuminsko (sirarsko) skuto ali sirotkine beljakovine v prahu. Postopek pridelave obeh je zelo podoben, le da je eden »starinski« in drugi sodoben. Za albuminsko skuto se sirotko segreva, za beljakovine v prahu se jo filtrira, s tehnološko naprednejšim postopkom.

Sirotkine beljakovine si lahko predstavljamo kot posneto albuminsko skuto v prahu.

  1. Albuminska skuta poleg beljakovin vsebuje vsaj še mlečni sladkor in po navadi tudi nekaj maščob.
  2. Sirotkine beljakovine prahu so skoraj izključno vir najlažje prebavljivih mlečnih beljakovin.

»Ampak. To. Prašek« … ja, gre za dehidriran mlečni izdelek. V čem je težava?

»Praški« so že tisočletja stalnica v človeški prehrani.

Ne verjamete? Ali ni moka prašek? Sušene mlete začimbe in zelišča? Mleta kava. Kakav v prahu. Sol in sladkor.

Zahvaljujoč sodobni tehnologiji dehidracije imamo danes na voljo več za uporabo priročnih živil z daljšim rokom trajanja. Sodobna živilska tehnologija omogoča posušiti (dehidrirati) in »uprašiti« večji nabor živil kot tradicionalnimi postopki nekoč. Juhu za znanost.

  • Najbolj očitni primeri so instant jedi, kaše in napitki, jajca v prahu, ter seveda mleko in mlečni izdelki v prahu.
  • Tu so še razna eksotična »super živila«, zelišča, korenine, sadeži in alge, ter takšni in drugačni čudežni praški in alternativne moke.

Vse našteto je zelo dobro seznanjeno z notranjostjo naprave za spray-drying, kakor imenujemo postopek, ki se povsem standardno uporablja v proizvodnji vsega omenjenega.

Edina bistvena razlika med dehidriranim živilom v prahu in njegovo izvorno obliko je voda oz. pomanjkanje le te. »Problem«, ki ga rešimo tako, da prašek ponovno zmešamo z vodo ali ga dodamo k jedi. Ampak razumem frustracije vseh, ki s to zapleteno tehnike priprave živil v prahu morda niso bili seznanjeni. 🙂

Zaključek: Sirotkine beljakovine so povsem običajen mlečni izdelek. 


Za trdno zdravje, dobro počutje in privlačen izgled je potrebno zagotoviti zadosten vnos beljakovin.

Kako in s katerimi viri zadosten vnos dosežemo je manj pomembno.

Uživate dovolj beljakovin iz ostalih virov? Potem sirotkinih beljakovin ne potrebujete.

Drugače je, ko vam ne uspe zaužiti dovolj beljakovin iz drugih virov. Takrat so mlečni izdelki iz posnetega mleka lahko dobrodošli in celo zaželeni. Beljakovine v prahu kot eden izmed najbolj priročnih izdelkov, še posebno.

V kolikor jih imate radi, vam olajšajo prehrano in vam denejo dobro, ni razloga, da bi se jim izogibali.

Dokler vaša prehrana temelji kakovostnih in manj predelanih živilih, je dovolj prostora tudi za beljakovine v prahu.

Beljakovinska živila so perutnina, meso, ribe, morski sadeži, beljakovine v prahu, jajčni beljaki, izdelki iz posnetega mleka in stročnice

S sirotkinimi beljakovinami ravnajte kot z ostalimi mlečnimi izdelki.

Priporočam, da se pri izbiri in uporabi držite preprostih načel:

1. Toleranca na mlečne izdelke:

  • Dobro prenašate mlečne izdelke? Potem imate pri izbiri proste roke.
  • Vam mleko povzroča težave? Če je težava mlečni sladkor, lahko pomaga bolj prečiščena verzija sirotkinih beljakovin, t.i. izolat.
  • V primeru, da so mlečni izdelki na splošno »no-go«, priporočam drug vir beljakovin.

2. Kakovosten in neoporečen izdelek:

  • Poiščite izdelek, ki vsebuje tisto kar iščete in je koristno – sirotkine beljakovine – in čim manj oz. nič tistega, kar ni koristno – aditivi, gostila, stimulansi, dodan sladkor in maščobe, nepotrebne poceni sestavine in drugi filerji, itd. Dober začetek je izdelek iz evropskega trga in po možnosti še neodvisno testiran.
  • Ceneni izdelki in izdelki vprašljive kvalitete ali porekla lahko vsebujejo onesnaževalce in celo dodane substance, ki sigurno no bodo ugodno vplivali na zdravje in počutje. Pogosto velja “malo denarja, malo muzike”.
  • Optimalno poiščite proizvajalca, ki mu zaupate in pri katerem ste prepričani v to kar dobite.

3. Okus in preference:

  • So vam všeč in priročne za uporabo? Uporabljajte jih.
  • Vam niso všeč? Izogibajte se jih.

4. Kontekst celotne prehrane:

  • Vaša prehrana temelji na manj predelanih živilih in vsebuje raznovrsten nabor kakovostnih virov beljakovin? Izvrstno, vmes najdejo svoj prostor tudi sirotkine beljakovine.
  • So mlečni izdelki glavni ali celo edini vir beljakovin v vaši prehrani? Morda bi bilo namesto sirotkinih beljakovin boljše pojesti kakšno jajce ali ribo več. Tudi občasna stročnica vam ne bo škodila.
  • Neuravnotežena prehrana in precej predelanih izdelkov? Pozabite na sirotkine beljakovine in najprej zakrpajte osnove. Če vam lahko sirotkine beljakovine pomagajo zakrpati kakšno luknjo, super. Ampak najprej se osredotočite na manj predelana živila.

5. Potrebe po beljakovinah:

  • Zaužijete dovolj beljakovin? Sirotkinih beljakovin ne potrebujete.
  • Zaužijete premalo beljakovin? Sirotkine beljakovine vam lahko koristijo.
Objavil | 2018-05-07T16:18:30+00:00 11, april 2018|