»Allevato con la scotta il dottore e in bancarotta«

Aforizem iz leta 1777, ki se v prevodu glasi nekako takole: »Če bi ljudje odraščali ob sirotki, bi zdravniki bankrotirali«. In takrat ni bilo prvič, da so bile zdravstvene koristi sirotke javno cenjene.
Sirotka v prahu (ang. whey) je zame brez primere najvrednejša oblika beljakovinskega dopolnila. Zakaj? Ker zagotavlja ekstremno kakovosten vir beljakovin in postreže s celotnim naborom zdravstvenih koristi: pomaga pri izgubi telesne teže (predvsem na račun maščob), pripomore k ohranjanju, obnovi in rasti mišic, ter ponuja močno podporo imunskemu sistemu.

Beljakovine predstavljajo gradnike hormonov, živčnih prenašalcev, protiteles in so nepogrešljive pri ohranjanju funkcionalnosti naše presnove ter čvrstih mišic in kosti. Brez beljakovin nas ni, preprosto rečeno. Preberite več: Beljakovine.

Sirotko lahko po kvaliteti postavimo ob bok ribam, mesu, jajcem in mlečnim izdelkom naravno hranjenih živali. Je tako rekoč “popolna” beljakovina, z vsemi esencialnimi aminokislinami. Poleg tega jo odlikuje priročnost – praktičnost (in verjetno nižja cena) ter nekaj specifičnih lastnosti zaradi katerih je ta, včasih odpadni proizvodni produkt, danes tako cenjen.

Sirotka močno spodbuja dobro delovanje imunskega sistema. Sirotkine beljakovine pomagajo telesu tvoriti zelo močan antioksidant (glutation). Ta »poveljnik« naše prve obrambne linije brez milosti pobija proste radikale in je neposredno vključen v razstrupljanje karcinogenov. Bele krvne celice in jetra porabljajo glutation prav za ta namen – razstrupljanje. Na žalost je glutation precej težko absorbirati iz hrane, ali dopolnil in je najučinkovitejši, ko ga telo proizvede samo. V našem telesu, natančneje v celicah, mora biti proizveden iz treh aminokislin – glutamat, cistein, glicin, kot pomemben vir teh treh pa se iskaže prav sirotka.

Beljakovinske frakcije v sirotki – beta-laktoglobulini, alfa-laktalbumini in imunoglobulini – delujejo kot močni zaščitniki pred raznimi boleznimi. Nedavna študija, opravljena na univerzi v Ohiu kaže, da sirotkine beljakovine ščitijo pred odmiranjem celic prostate pri ljudeh, ki so pod vplivom stresa. Druge študije, opravljene na živalih, nakazujejo, da sirotkine beljakovine preprečujejo nastanek določenih tumorjev. Rezultati raziskave pod taktirko Ameriškega inštituta za klinično prehrano kažejo izboljšanje kognitivnih sposobnosti. Na univerzi v Minnesoti pa so v dvojno slepi, randomizirani, placebo-kontrolirani študiji, sicer zdravi posamezniki, z milo do zmerno obliko hipertenzije, uživali 20 g sirotkinih beljakovin dnevno in opazili znatno znižanje krvnega pritiska že po prvem tednu. Ta efekt se je ohranil skozi celotno trajanje študije.

Sirotka, količina beljakovin v prehrani in ledvice

In potem sta tu še izguba maščobe in hujšanje. Sirotka naj bi vplivala na celokupen vnos hrane/kalorični vnos zaradi učinka na hormone, ki pogojujejo občutek sitosti in lakote. Do sedaj je verjetno že znano, da način prehranjevanja z višjim vnosom beljakovin omogoča daljši občutek sitosti in se predvsem iz tega razloga odlično obnese v poskusih hujšanja. To potrjuje tudi študija, opravljena na podganah, ki kaže vpliv sirotke tako na kontrolo apetita, kot na izgubo visceralne (trebušne) in podkožne maščobe. Ob tem je potrjen tudi vpliv tovrstnih beljakovin na izboljšanje odpornosti na inzulin.

Toda, vsa beljakovinska dopolnila si morda le niso enakovredna. V tej študiji so raziskovalci užili tekoči obrok vsebujoč sirotkine beljakovine ali kazein (mlečne beljakovine). 90 minut kasneje jim je bilo dovoljeno poseči po neomejeni količini hrane v samopostrežni restavraciji. Ugotovili so, da je skupina, ki je prej popila napitek iz sirotke užila znatno manj kalorij. V takšnih, sicer kontroliranih in morda nevsakdanjih okoliščinah, se sirotka izkaže kot koristen naravni pripomoček pri kontroli apetita.

Pogosto se postavlja pod vprašaj tudi zdravstveno tveganje, ki naj bi ga povzročal (pre)visok vnos beljakovin v prehrani zaradi morebitne obremenitve ledvic. Študije so jasno-glasne, da obstaja tveganje med obema faktorjema (beljakovine – ledvice) le pri posameznikih z že obstoječimi ledvičnimi obolenji in nikakor pri zdravih ljudeh. Whey je v tem primeru, kot šport – če imate zlomljeno nogo verjetno ne boste zmogli brez težav na Šmarno.

Pogosteje, kot količina zaužitih beljakovin predstavlja kamen spotike njihova integriteta oziroma kvaliteta. Nekatere študije in objave namreč ne upoštevajo virov beljakovin temveč le skupno količino. Verjetno se strinjamo, da ne more biti enak vpliv na zdravje, če večino živil iz te prehranske skupine predstavlja kvalitetna dr. Feelgood sirotka, brez nepotrebnih aditivov, meso zdravih živali, jajca zdravih kokoši in mleko zdravih krav, za razliko od predelanih in z aditivi obdelanih mesnih izdelkov (salame, paštete, pleskavice, hrenovke, narezki,  ipd.).

Je pa večina študij enotnih kar se tiče razmerja med beljakovinami in ogljikovimi hidrati (OH) v prehrani. Še več, analiza kar 87 različnih raziskav razkrije, da je dieta (način prehranjevanja), ki jo sestavlja med 35 in 41% OH (kar je približno 20% manj od trenutno »priporočenega« vnosa), povezana z večjo izgubo telesne teže, večjo izgubo odstotka telesne maščobe kot diete z višjim vnosom OH.

Pozorno pri izbiri

Tehnično je sirotka sicer mlečni izdelek, ki nastane pri predelavi mleka v sir in jo je možno dobiti tako v prahu kot v tekočini.

Sirotka v tekočini se v kmečkih okoljih že zelo dolgo ceni zaradi krepčilnih lastnostih in kot krma za živali. Njen minus je predvsem hitra pokvarljivost, značilen »kiselkast« okus in višja vsebnost mlečnega sladkorja (laktoze) ter višji delež maščob, glede na beljakovine.

Posamezniki, ki laktoze ne tolerirajo najbolje imajo zaradi njene prisotnosti v tekoči sirotki težave z občutkom napihnjenosti in vetrovi. Odlična alternativa in v splošnem verjetno boljša izbira je tako sirotka v prahu, kateri pri predelavi odstranijo večino laktoze in maščob. To pomeni, da ostane sirotka v družbi le najkakovostnejših beljakovin, s praktično najboljšim možnim razmerjem vseh nujno potrebnih aminokislin (za razliko od soje, ali drugih rastlinskih virov).

Komercialna sirotkina dopolnila odstopajo po kvaliteti in najpogostejšo ločnico med njimi predstavljata oznaki koncentrat, ali izolat. Slednji predstavlja najbolj »čisto« in skoncentrirano obliko sirotke na tržišču. Praviloma vsebuje 90 odstotkov beljakovin ali več in ob tem zelo malo, če sploh kaj maščob in mlečnega sladkorja zato je primeren za vse, ki laktoze ne prenašate najbolje.

Koncentrat sirotkinih beljakovin sestavlja količinsko manj beljakovin – okvirno 70 -80 %, odvisno od izdelka. Z znižanjem odstotka beljakovin, ki jih posamezen izdelek vsebuje, se količina vsebujočih maščob in laktoze navadno zviša, kar pa v primeru naravnega koncentrata, pridobljenega iz mleka krav pašne reje ter brez brez barvil, umetnih sladil, gostil, ni prav nikakršen problem, celo obratno – maščobe v takšnem sirotkinem koncentratu so zelo dober vir maščobne kisline CLA (konjugirane linolne maščobne kisline), ki je povezana z mnogimi zdravstvenimi koristmi (preprečevanje raka in bolezni srcežilja).

Dr. Feelgood’s whey


»Chi vuol viver sano e lesto beve scotta e cena presto«
, je čudovit Firenški izraz, katerega korenine segajo daleč nazaj v leto 1650 in v italijanščini preprosti pomeni: »Če želiš živeti zdravo in aktivno življenje, pij sirotko in večerjaj zgodaj«.

 

Za več informacij in naročilo Dr. Feelgood’s 100 % naravne sirotke, nas kontaktirajte na info@feel-good.si.

 

Mario Sambolec, dr. Feelgood
info@feel-good.si