»Ne želim si večjega vrta, temveč plemenitejše seme«, pravi Russel H. Conwell, pisec in ustanovitelj univerze Temple v Filadelfiji … plemenitejših od štirih, predstavljenih v naslednjih poglavjih, boste težko našli.

Sezam je starodavno seme v pravem pomenu, zato ga iz spoštovanja do starejših predstavljam najprej. Gre za eno prvih rastlin, ki je bila gojena izključno zaradi semen in olja. V kalorično relativno majhnem paketku, vsebuje sezam precejšnje količine mineralov, vitaminov, človeku nujno potrebnih olj, elementov v sledeh in encimov.

Seme vsebuje 50-60 % maščobnih kislin, ki spadajo v družino lignanovsezamin in sezamolin. Ko seme predelamo (v olje), se v procesu tvorita dve novi spojini: sezamol in sezaminol.

Lignani imajo kar nekaj predpostavljenih zdravstvenih koristi. Sezamin in sezaminol naj bi izboljšala absorpcijo in razpoložljivost vitamina E, vplivala blagodejno na razmerje maščob v krvi ter pripomogla uravnavati krvnegi pritisk.

Študija leta 2001, je med prvimi dokazala, da lignani pospešujejo porabo maščob skozi povečano aktivacijo jetrnih encimov, ki so odgovorni za razgradnjo maščobnih kislin. Tovrstne navedbe seveda niso ostale neopažene s strani proizvajalcev prehranskih dopolnil, ki so tržišče preplavili z izdelki za hitro izgubo maščobe, ki temeljijo prav na sezaminu. Ali zadeva deluje? Nimam pojma. Vem le, da je sezamovo seme dober vir kalcija in drugih mineralov in vlaknin. 2 jedilni žlici vsebujeta nekaj železa, magnezij, kalij, fosfor, mangan, 35 % dnevno-priporočenega vnosa bakra, 2 grama vlaknin in 3 grame beljakovin (največ med semeni in oreščki).

Morda ste, ali boste, kje zasledili, da je kalcij v sezamu slabo razpoložljiv zaradi prisotnosti oksalne kisline. To je sicer res, vendar obstaja rešitev: gomasio (sezamova “sol”) in tahini (sezamovo maslo). V obeh izdelkih so sezamova semena prežana, kar naj bi bi izboljšalo izkoristek kalcija v telesu.

Posameznikom z Wilsonovo boleznijo (nabiranje bakra v jetrih) se uživanje večjih količin sezama ne svetuje, zaradi omenjene visoke vsebnosti bakra.

Nadaljujmo s sončnicami

 

Mario Sambolec, dr. Feelgood
info@feel-good.si