Mario, kaj pa, če nisi tako aktiven? Saj potem ne rabiš beljakovin, a ne? … me je vprašala gospa Branka, med nalaganjem druge porcije rižote pri skupnem kosilu.

Odgovoril sem:

Rižota brez mesa je kot avto brez volana.

Branka, če si predstavljaš sebe kot avto, potem so beljakovine tvoj motor, tvoj gas, sklopka, zavora in volan. Skratka, tvoj »hardware«. Vse to rabiš, ne glede na dolžino, hitrost ali pogostost vožnje. Na drugi strani je tvoja rižota, ki jo tako obožuješ in bi je rada pojedla več, na račun manj mesa, ribe, ali drugih beljakovin. Škrobni ogljikovi hidrati, kot še drugače rečemo rižu, pašti, kruhu in krompirju, so pravzaprav gorivo, ki ga v splošnem najbolj trošimo, ko smo aktivni.

Več, pogosteje, dlje in hitreje voziš, več goriva potrošiš in več (rižote) lahko »natankaš«.

Dopolnite me – je odgovor dovolj razumljiv?

Prevod v teoretično-uporabni jezik pomeni:

  • Izberite toliko beljakovin, kot jih potrebujete za svoj cilj – v povprečju večini zadosti okoli 2 g na kilogram telesne teže. Več: Beljakovine.
  • Dodajte dovolj ogljikovih hidratov (OH) za podporo svoje »vožnje« (aktivnosti) in glede na toleranco (kako se po njih počutite) ter izbirajte tiste, ki vam najbolj teknejo, so večinoma minimalno predelani in vsebujejo (topne) vlaknine, katere služijo kot malica za pridne črevesne bakterije. V splošnem govorim o rangu od 100 pa vse do 200, 300 g, morda tudi več, v primeru ekstremnih »dirkačev« z velikim rezervoarjem za gorivo. Več. Ogljikovi hidrati.
  • Z maščobami (M) zapolnite preostale kalorične potrebe glede na cilj (hujšanje, vzdrževanje telesne teže ali pridobivanje mišične mase) in jih dodajte v razmerju z OH – kjer je več OH naj bo manj (dodanih) M in obratno. Puter, kokos, mast, oljčno olje, avokado, oreščki in semena, .. kar vam najbolj paše. Več: Maščobe.
  • Primer konkretnega jedilnika lahko ocenite v članku: Sestavi Feelgood jedilnik zase.

Seveda je odgovor splošen in morda kot tak še ni najbolj primeren za vas. Podrobneje vam lahko pomagamo, če izpolnite kontaktni obrazec in se naročite na posvet.

 

Mario Sambolec, dr. Feelgood
info@feel-good.si