Taraxacum officinale je latinsko ime za regrat in v grobem prevodu pomeni “uradno zdravilo vseh bolezni”.

V grščini rečejo bolezni taraxons, akos pa razumejo kot mi lek – zdravilo. Arabski zdravniki so o regratu prvič pisali že v enajstem stoletju, v tradicionalnem zdravljenju pa je to zelišče prisotno praktično po vsem svetu – od Amerike, preko držav Evrope in vse do Kitajske.

Preden v nadaljevanju predstavim tri točke #pozdravipameti in z njimi najbolj omembe vredne lastnosti regrata, moram poudariti.

Regrat ni nikakršno zdravilo.

Kljub latinskemu prevodu njegovega imena. Nobena hrana ni zdravilo, pravzaprav. Zdravilo je zdravilo. Posamezna živila so zgolj boljši ali slabši viri določenih hranil, ki jih potrebujemo za zdravje in skupaj – tisto, kar izbiramo večino časa in dosledno – tvorijo celostno ter povezano enoto, kateri naposled rečemo prehrana. Da bo ta za nas zdrava ne bo v prvi vrsti odvisno od prisotnosti ali odsotnosti regrata, ali česar koli drugega, temveč od tega ali je prehrana:

  • Energijsko (kalorično) uravnotežena.
  • Vsebuje dovolj hranil (beljakovine, vitamini, minerali, …).
  • Vzdržna (smo jo sposobni izvajati dolgoročno).

1. Regrat verjetno koristi jetrom.

Izvleček regrata je poleg mlečnega osata (pegasti badelj) verjetno najbolj priljubljen alternativni pripomoček za namen čiščenja jeter. Ker je naloga jeter razstrupljanje kemikalij, (toksinov) ter farmakoloških sredstev, katerim smo izpostavljeni, je skrb za nemoteno dobro delo tega organa nedvomno velikega pomena. Kljub temu pa je pomembno z odebeljeno pisavo izpostaviti, da naša sposobnost razstrupljanja ni odvisna od prav nobenega posebnega prehranskega dopolnila. Jetra nas zmorejo razstrupiti sama, če jim to dovolimo z izbiro primerne, hranilno bogate in energijsko uravnotežene prehrane.

Preberite več: Kaj pa razstrupljanje?

2. Morda izboljša prebavo, pomaga uravnati sladkor v krvi in olajša težave z otekanjem.

Taraxacin je ena regratovih kemičnih komponent, ki naj bi koristila prebavilom in spodbujala izločanje žolča. To je lahko še posebej dobrodošlo v primerih zaprtja, zgage in prebavnih motenj.

Korenine regrata vsebujejo dva tipa vlaknin: inulin – naravno vodotopno vlakno s pozitivnim učinkom na uravnavanje ravni sladkorja v krvi – in pektin, ki je posebno učinkovit ob zaprtju, ali težavah s holesterolom. Inulin tudi izboljša izkoristek kalcija, verjetno tudi magnezija, poleg tega pa skrbi še za zdravje dobrih, probiotičnih bakterij v črevesju. Ob tem lahko zelišče pomaga tudi pri odvajanju vode, proti otekanju/edemu (zadrževanju vode v okončinah) in visokemu krvnemu pritisku.

Preberite več: Vlaknine v prehrani.

3. Regrat spada v sam vrh med zelenjavo po kriteriju hranil.

Ena skodelica regrata vsebuje v vsega 30 kalorijah 147 mg kalcija, 244 mg kalija, 203 mg vitamina K in kar 3 grame vlaknin.

Regrat je najbogatejši rastlinski vir vitamina A (beta karotena). Živalski viri prehrane, na prvem mestu jetra, ga sicer v v tem oziru premagajo, mu pa lahko priznamo titulo najboljšega “na vasi” (ali na travniku, natančneje rečeno). Reklamo, kot »superživilo« za dober vid, regratu omogočata lutein in zeaksantin – dve domnevno koristni učinkovini proti starostni degeneraciji rumene pege, česar pa znanost do danes še ni podprla. (Vir).

Svež, surov regrat je naravnost čudovit v solati, tako samostojno, kot premešan z drugim zelenjem. Odlično se ujame z jajci, toplo gorčično polivko in s svežim čemažem, tudi krompir ali fižol lahko dodate.

Korenine se lahko blago popraži z različno zelenjavo ali uporabi v juhah. Regrat je tudi pogosta sestavina raznih čajev in smutijev. Nekajkrat sem uporabil svojo Ninja mašino (blender) in pomešal pest regrata, (kuhane) rdeče pese, pol avokada, merico sirotkinih beljakovin v prahu ter palico zamrznjenih borovnic … ter povrh potresel nekaj surovih kakavovih zrn. Precej užitno, priznam in zanimiva rešitev za malico ali hiter zajtrk. Drugi način priprave, ki mi trenutno najbolj tekne, pa je topla polivka v katero dodam žlico oljčnega olja, dve žlici jabolčnega kisa, ščep soli, popra ter kumina, čajno žlično medu, žlico gorčice in za veliko pest kuhanega fižola. Vse našteto združim v kozici, počasi pogrejem in premešam ter prelijem po regratu.

»A weed is just a plant whose virtues have not yet been discoverd«, pravi Ralph Wald Emerson, eden najvidnejših filozofov 19 stoletja.

Povezava je očitna. Regrat je enostavno trava, plevel, ki skriva v sebi nešteto odlik. Nekaj močnih odkriva prispevek, še kakšno pa se lahko poišče sedaj, ko mu narava namenja svoj čas. Navsezadnje, če komu okus regrata v nobeni od predlaganih oblik ni všeč, lahko vseeno poskusi iztržiti koristi te zeli tako, kot deklica na naslovni fotografiji in upihne njen cvet ter si ob tem zaželi nekaj posebej lepega 🙂

 

Mario Sambolec, ustanovitelj blagovne znamke Feelgood.
Nutricionist PN1, ACA, trener in predavatelj Fitnes zveze Slovenije.
info@feel-good.si