V preteklosti smo veliko pisali o prehranskih dopolnilih, ki imajo direkten pozitiven vpliv na izboljšanje športne uspešnosti. Ugotovili smo, da je teh dopolnil precej malo. Pravzaprav jih je tako malo, da jih lahko naštejemo kar na eno roko (kreatin, kofein, beta-alanin, soda bikarbona in nitrati). Obstaja pa še cel kup drugih dopolnil, ali bolje rečeno hranil (saj ni nujno, da ta hranila zaužijemo preko dopolnil), ki imajo preko različnih mehanizmov lahko indirekten pozitiven vpliv na zmogljivost.

Preberite več: kaj pa kreatin?

Preberite več: kaj pa beta-alanin?

Preberite več: kaj pa soda bikarbona?

Preberite več: kaj pa nitrati?

Preberite več: kaj pa kofein?

Članek, ki je pred vami, služi zgolj kot uvod v to izjemno obsežno tematiko. O vseh hranilih, omenjenih v tem članku, bodo namreč sledili še podrobnejši članki. V njih boste našli podrobnejše opise principa delovanja teh hranil, protokola njihovega jemanja in seveda, kako uporabna ta hranila dejansko so – spodaj našteta hranila imajo namreč različno stopnjo znanstvene podlage za njihovo uporabo.

Kategorizacija dopolnil z indirektnim delovanjem

V osnovi lahko hranila iz tega sveta delimo v tri kategorije:

1) Hranila s pozitivnim vplivom na imunski sistem.

2) Hranila, ki imajo pozitiven vpliv na regeneracijo, kapaciteto treninga in delujejo preventivno pred poškodbami in kurativno v primeru pojava poškodbe.

3) Hranila s pozitivnim vplivom na telesno sestavo.

 

Dopolnila s pozitivnim vplivom na imunski sistem

V to skupino spadajo hranila, ki imajo pozitiven vpliv na športno uspešnost preko tega, da služijo kot neke vrste podpora našemu imunskemu sistemu. Pojav bolezni je namreč lahko katastrofalen za športnika, zlasti če se pojavi v tekmovalnem obdobju. Padec telesne odpornosti je prav tako izjemno pogost v obdobju napornejših treningov oziroma višjega volumna treninga športnika. V tem času se lahko (namerno ali nenamerno) pojavijo energijski primanjkljaji (npr. v času načrtne izgube telesne teže), primanjkljaji v vnosu makrohranil (npr. pri prehranski strategiji »train low, compete high«, pri kateri v določenem času načrtno uživamo manj ogljikovih hidratov) in mikrohranil (npr. nezadosten vnos vitamina D tekom zimskega obdobja). Vse to pa ima lahko negativen vpliv na našo odpornost.

Mehanizem delovanja te skupine dopolnil je tako več kot jasen – dopolnila služijo kot podpora imunskemu sistemu. Če je športnik redkeje bolan, lahko intenzivneje trenira skozi sezono in tako hitreje napreduje.

V tej skupini najdemo kar nekaj različnih dopolnil, kot so:

Preberite več: Kaj pa vitamin D?

Preberite več: Vitamin C.

Preberite več: Cink – superjunak med minerali.

Preberite več: Omega-3, prednosti in slabosti.

Dopolnila, ki imajo pozitiven vpliv na regeneracijo, kapaciteto treninga in delujejo kot  preventiva  ali  kurativa  pred  poškodbami

Iz samega imena te skupine lahko hitro razberemo po kakšnem principu delujejo ta dopolnila. V njihovo skupino pa štejemo:

Določena dopolnila imajo lahko indirekten pozitiven vpliv na športno uspešnost preko tega, da pozitivno vplivajo na regeneracijo športnika, izboljšajo njegovo kapaciteto treninga, delujejo varovalno zoper poškodbam ali pomagajo športniku okrevati hitreje v primeru, da se poškodba pojavi.

 

Dopolnila s pozitivnim vplivom na telesno sestavo

Kakšna naj bi bila optimalna telesna sestava športnika se razlikuje od športa do športa in v določeni meri od posameznika do posameznika. Lahko pa rečemo, da v svetu vrhunskega športa vsaka malenkost šteje. Vsak dodaten kg puste mišične mase lahko naredi pomembno razliko. Obenem vsak odvečen kg telesne maščobe predstavlja zgolj odvečen balast, ki ovira športnika med vadbo. V svetu vrhunskih ekipnih športov so športniki zbrani na podlagi njihovih telesnih karakteristik in telesne sestave – pogosto tisti športniki s suboptimalno telesno sestavo na koncu izvisijo.

Ugodna telesna sestava ima pozitiven vpliv na športnikovo uspešnost. Športniki z neugodno telesno sestavo pa pogosto izvisijo.

Hranila iz te skupine naj bi tako pomagala športniku pri tem, da doseže ugodnejšo telesno sestavo. Tako ni čudno, da je ta skupina hranil tako izjemno popularna. V to skupino pa štejemo:

Matjaž Macuh, mag. (VB) športne prehrane, vodja oddelka za športno prehrano pri Feelgood.