Kateri viri beljakovin so kvalitetnejši: rastlinski ali živalski?

Živalski viri beljakovin so objektivno kvalitetnejši od rastlinskih. To ni zgolj moje mnenje, temveč konsenz znanosti. Ribe, jajca, meso in mlečni izdelki imajo boljšo (celovitejšo) aminokislinsko sestavo, višjo izkoristljivost beljakovin in vsebujejo več določenih hranil (vitamin A, železo, cink, vitamini skupine B).

Lahko nam niso ‘všeč’, iz takšnih ali drugačnih razlogov. To pravico imamo. Vendar živalskim virom beljakovin ne moremo očitati nesporne premoči v kvaliteti napram rastlinskim (žita, stročnice, semena in oreščki).

Razmišljanje o tem vprašanju se ne bi smelo zaključiti na tej točki. Pri prehrani je mnogo odločitev subjektivnih – odvisnih od prioritet posameznika, ki so lahko drugačne od naših in pogosto neracionalne.

Kaj pomaga kvalitativno objektivna razlaga o beljakovinah nekomu, ki iz prehrane odločno izključuje živalske vire? Prav nič, si mislim. Zato poglejmo širše. Za takšno osebo bo verjetno uporabnejši nasvet kako naj iz zase sprejemljivega nabora beljakovinskih živil izbere najbolje.

Upoštevati je potrebno:

1. Beljakovin naj bo dovolj glede na potrebe. Za večino populacije bo ‘zlata sredina’ med 1,5 in 2 grama na kilogram telesne teže. To pomeni za dlan velika porcija beljakovin za ženske in dve dlani za moške, pri vsakem od treh glavnih obrokov. V praktično pomoč so tudi beljakovine v prahu (sirotkine, jajčne, mlečne, grahove, riževe, …).

2. Hranil naj bo dovolj. Kot rečeno so živalski viri prehrane objektivno boljši, če ne izključen ponudnik (aktivnih oblik) določenih vitaminov, mineralov ter maščobnih kislin (omega 3). Če se izbira pretežno ali izključno rastlinsko prehrano svetujem preveriti krvno sliko ter pokriti morebitne ‘luknje’ v prehrani s prehranskimi dopolnili (pred uporabo se posvetujte z zdravnikom ali strokovnjakom za prehrano, ki ni skrajnež in operira #pozdravipameti).

Tile so baje zelo ok – Feelgood prehransko svetovanje – in vam lahko pomagajo prevesti obe ključni točki v vašo prakso 😉

Preberite več:
Beljakovine: Zakaj so pomembne in koliko jih potrebujemo?

 

Mario Sambolec,
osebno trenerstvo in prehransko svetovanje #pozdravipameti
www.drfeelgood.si