Kaj pa LCHF dieta?

Spoštovani,

kratko vprašanje, prosiva pa za obširen odgovor 🙂 Kaj menite o LCHF (Low Carb, High Fat – manj ogljikovih hidratov, več maščob) prehranjevanju?

Stara sva 40 in 47 let, aktivna, zdrava in vsak dan pretečeva 5 do 10 km.

Nina in Mitja.

Kaj menim o t.i. LCHF dieti?

Nič več, ne manj, kot o katerikoli drugi.

Učinkovitost izbrane diete se mi zdi v prvi vrsti vedno odvisna od posameznika – njegovega življenjskega sloga, cilja in drugih značilnosti.

Torej, spet bom zatrobil v dobri, stari, obrabljen rog: ni »najboljše« diete. Ni »univerzalne«, t.j. za vse primerne diete. Ne glede na vse oglaševalske trike in lepo zveneče obljube.

Natanko to sta želela slišati, kajne? 🙂

Ker pa že lepo prosita za bolj obširen odgovor, se potrudim in dodam nekaj splošnih značilnosti LCHF diete in za koga ter v kakšnih primerih se tak način prehranjevanja izkaže najbolje.

low-carb-high-fat-infographicLCHF pomeni low carb high fat in ponazarja prehrano, kjer so kot vir energije v ospredju maščobe namesto ogljikovih hidratov.

Sodelavec Nenad Kojič, soborec za zdravo pamet pri prehrani, mi je v zanimivem pogovoru zaupal razmišljanje o tem, kako smo ljudje danes pravzaprav sklenili prehransko pot – šli smo »full circle«, kot pravi oz. cel krog naokoli.

Pomislita na prednike, stare starše starih staršev, ki niso vedeli veliko o kalorijah, superživilih ali razstrupljanju in so jedli tisto, kar jim je nudila narava, kar so imeli. Naj si bo to mast na kosu doma pečenega kruha, sveže mleko, sadje, zelenjava, meso in krompir na tisoč in en način.

Zatem so oblasti zapovedale primat »beli« rasi ogljikovih hidratov, maščobe in holesterol pa želeli izbrisati iz obličja prehrane. Kar tako, ker se jim je pač zazdelo. Škoda, ki je nastala od časa prve prehranske piramide v devetnajsto sedemdesetih letih pa do danes je očitna. Nedavno smo javno priznali zmoto, da je bila razbita naravna enakopravnost – eno makrohranilo poveličano (ogljikovi hidrati), maščobe in holesterol pa neupravičeno zatirana.

Preberite več:
Prehranska piramida – dobro, slabo in smešno.
100 let za kamelami

Sedaj, kot bi se maščobam želeli oddolžiti za krivice storjene v preteklosti, jih vključujemo vsepovsod. Tudi tja, kjer za njih nikoli ni bilo mesta (puter v kavo, na primer).

Odšli smo iz ene skrajnosti v drugo – maščobe so postale ogljikovi hidrati – špeh je po novem kralj, kruh pa je postal dežurni krivec.

Preberite več: Vaška dieta.

Manjka še zadnja četrtina poti, da bomo res naokoli, kot si je zamislil Nenad. Da bomo prepoznali tisto dieto, pravo, ki se imenuje s črkami osebnega imena in je pisana na našo »kožo«. Kot kos oblačila, ki je krojen po meri, ne izposojen od sorodnika, prijatelja ali sodelavke. Če je rekl’c prav njim, ni nujno, da bo enako pristajal tudi meni. Dober »coach« (recimo mu prehranski trener) je v tej primerjavi šivilja – oseba, ki zna prepoznati vse krivulje vašega telesa, svetovati glede na želje ter sešiti obleko (dieto), ki vam pristoji kot nobena druga.

Preberite več: Trenerjev kovček z orodji.

Komu pistoji LCHF?

Meni ne, na primer. Sem pa pristop, ki temelji na zmanjšanju količine OH, pri delu že večkrat uporabil z uspehom. Saj vem – čist’ sem čuden, ker ne silim jesti vseh po istem kopitu in enako, kot jaz 🙂

Sledeč nasvet temelji na mnogih letih izkušenj, opažanj in ta pravijo, da se je pri izbiri vodilnega goriva v prehrani (OH ali M) smiselno vprašati naslednje:

  1. Kakšen je moj presnovni tip?

Sem ektomorf, endomorf, mezomorf? Preberite več: 4 etape do Feelgood prehrane?

  1. Kakšen je moj cilj?

Želim pridobiti mišično maso, shujšati ali ohraniti trenutno postavo, vendar izboljšati zdravstveno stanje? Preberi več: 4 etape do Feelgood vadbe.

  1. Kako in koliko vadim?

carbs-problemsPraviloma se pri športih višje intenzivnosti, ki vključujejo šprinte, poskoke, moč, … in zahtevajo od srca delo na »višjih obratih« (pulz blizu maksimalnega), OH izkažejo kot uporabnejše – boljše gorivo. Uspešnost pri košarki, nogometu, tenisu, treningu z utežmi, … utegne trpeti, če je v prehrani premalo OH.

Na drugi strani so vzdržljivostni športi, kot je tek pri nizkih in srednje visokih intenzivnosti (pogovorni tempo, recimo), kolesarjenje, pohodništvo, ipd. kjer maščobe zmorejo poskrbeti za energijske potrebe in je zato vnos OH lahko nižji.

Več: Napotki za rekreativnega fitneserja.

  1. Kakšen je moj življenjski slog?

Večino dneva presedim pred računalnikom, za volanom, pred televizijo, …? Potlej mi morda res ni treba pretiravati z OH in lahko namesto dodatne porcije pašte izberem raje več ne-škrobne zelenjave in primerno več maščob.

  1. Kakšno je moje zdravstveno stanje?

Imam težave s ščitnico? Kaj pravijo trigliceridi? Je sladkor previsoko, trebuh pa visi prenizko? Me muči nekontrolirano hujšanje in pomanjkanje energije? Imam težave s spancem?

V različnih primerih morda koristi upoštevati drugačne prehranske smernice.

Naposled, Nina in Mitja, pravita, da sta zdrava, aktivna in se ukvarjata pretežno s tekom – nekaj kvalitetnih, nepredelanih virov OH v prehrani vama verjetno prej koristi kot škodi, ali se motim?

Več: Ogljikovi hidrati in vlaknine – med zrnjem, gomolji , sadjem in zelenjem.

Vabljeni prisluhniti epizodi 11 našega dr. Feelgood podcasta z naslovom: Zakaj imajo ogljikovi hidrati slab sloves?


Feelgood programi prehranskega svetovanja

Pri Dr. Feelgood smo povzeli desetletje izkušenj v najpomembnejše korake, s katerimi lahko na razumen in sprejemljiv način v vsakdanje življenje uvedete navade, ki vodijo do izpostavljenih ciljev.

  • Cilj (shujšati, na primer) in jedilnik (dieta) ne bosta dovolj.
  • Da bi dosegli rezultat bo potrebno razviti navade in določene spretnosti.
  • Slednje omogoča redna praksa, s smiselnim napredovanjem.

Ponujamo programe:

  • Hujšanje in zdravje.
  • Preoblikovanje telesa ter šport.
  • Podjetni in učinkoviti.
  • Prehrana za nosečnice.
  • Prehrana otrok.
  • Prehrana starostnikov.

Za prijave in več informacij je na voljo elektronski naslov info@feel-good.si

 

Mario Sambolec, dr. Feelgood
www.drfeelgood.si

Objavil | 2017-12-11T16:22:58+00:00 12, maj 2016|