Lahko shujšamo s pomočjo moderne tehnologije?

Takšne, ki pogosto krasi naša zapestja?

Seveda mislim na t.i »pametne ure« in predpostavljam, da lahko.

Kako? Izveste v naslednjem prispevku …

Hujšanje oz. uravnavanje telesne teže na splošno je – vsaj do neke mere – preprosta matematika. Po navadi govorimo o dveh spremenljivkah, ki dajeta rezultat:

»Kalorije not’« – »kalorije ven« = sprememba telesne teže.

Ko je rezultat zgornje enačbe pozitiven, pridobivamo telesno težo, ko je negativen jo izgubljamo.

Preberite več:
Kaj so kalorije?
Ali jih je potrebno šteti?
Abeceda hujšanja.

Sliši se preprosto. Dokler ne ugotovimo, da spremenljivki nista konstanti. Vrednost se iz dneva v dan spreminja in je odvisna od številnih dejavnikov (vir):

• Okolje (poklic, družina, družbeno-ekonomski položaj, alkohol, kajenje, …).
• Prehranske navade.
• Vadba in gibanje.
• Živčni sistem (stres)
• Fiziologija.
• Genetika.
• Starost.

Uporabnost »pametnih« ur in fitnes zapestnic.

Fitnes zapestnica je lahko v pomoč pri ugotavljanju vrednosti ključnih spremenljivk na telesno težo.

Pred kratkim smo pri dr.Feelgood za ta namen preizkusili dve napravi:

1. Fitnes zapestnico Samsung Gear Fit2Pro (levo spodaj).
2. Pametno uro Samsung Gear Sport (desno spodaj).

Z vidika sledenja aktivnosti in ostalih metrik povezanih z energijsko enačbo (in zdravjem na splošno), sta obe napravi precej podobni. Omogočata kup različnih meritev in sta združljivi s paleto zanimivih aplikacij na telefonu, ki nam surove podatke pomagajo prevesti v uporabne informacije.

Na koncu dneva nam omogočita izrazito natančno oceniti tisti »ven« del energijske enačbe – se pravi koliko energije porabimo. Če nam rezultat ni všeč, vsaj vemo, zakaj se napredek ne zgodi, ali ustavi in da bodo potrebne prilagoditve.

Tehnologija v praksi

1) Število korakov.

Pri tem sta obe uri zelo natančni in ju praktično ni mogoče prelisičiti. Kar je super.

Trdim, da je štetje korakov temeljna metrika, ko govorimo o splošnem zdravju in počutju.

Ja, na prvem mestu in to z velikim naskokom.

Preberite več:
Gibanje ali prehrana: kaj je bolj pomembno pri hujšanju?

Lahkotno gibanje in hoja, ter podobne »neuradne« (NEAT*) aktivnosti so vse prepogosto spregledane in pozabljene, čeprav prispevajo ogromno pozitivnega k splošnemu zdravju in počutju – po mojem mnenju celo več kot sama strukturirana fizična aktivnost v obliki treninga oz. raznih vadb.

*Non-exercise activity thermogenesis oz. vso gibanje, ki ni strukturiran trening (hoja, sprehodi, pogosto vstajanje, gestikuliranje, …).

Če vas zanima meriti zgolj en dejavnik, povezan z zdravjem in fizično aktivnostjo, se najprej posvetite doseči interval dnevnih korakov, ki presega mejo 5000 (vir).

• Redno manj od 3000 korakov dnevno odraža zaskrbljujoče neaktiven življenjski slog.
• Med 5000 in 7000 pomeni srednjo aktivnost.
• 8000-10.000 dnevnih korakov in več kaže na visok NEAT in je povezano z najnižno stopnjo debelosti.

2) Število povzpetih nadstropij.

Še en podatek, ki namigne o tem kako (nezavedno) aktivno smo čez dan.

Hoja po stopnicah lahko bistveno prispeva k dnevni porabi energije (kalorij), še posebej, če živimo, delamo, ali imamo opravke v stavbah z veliko nadstropji in zamenjamo dvigalo za stopnice. Na koncu dneva bo razlika bistvena.

Opozorilo: ta funkcija se mi je zdela precej manj natančna od ostalih. Pogosto se je dogajalo, da je bilo kakšno nadstropje enostavno spregledano. V navodilih piše, da naj bi bilo med nadstropji vsaj 3 m višinske razlike – je mogoče, da so nadstropja pri nas nižja?

3) Stopnja aktivnosti tekom dneva.

Dobite celodnevni razpored v obliki krožnega diagrama, ki prikazuje kdaj ste bili aktivni in kdaj ne, kdaj ste bili srednje aktivni in kdaj zelo aktivni.

Precej zanimiv pregled dnevne aktivnosti, ki pokaže kolikšen odstotek dneva preživljamo dejansko aktivni (obarvano svetlo zeleno za zmerno aktivnost in temno zeleno za naporno aktivnost) in koliko ga presedimo oz. smo mirujoči (obarvano s sivo).

Je nekakšna skupna ocena »neuradne aktivnosti« (NEAT), ki predstavlja drugi najbolj »požrešen« del užitih kalorij, takoj za bazalnim metabolizmom. Pogosto se hujšanje ustavi, ko se po dolgotrajnem primanjkljaju (deficitu) začnemo nezavedno manj gibati. Z zapestnico lahko te nezavedne spremembe spremljate in jih ob pomanjkanju rezultatov ustrezno prilagodite.

Graf nam pomaga identificirati tudi obdobja podaljšanega sedenja (oz. pomanjkanje gibanja), ki je samo po sebi povezano z negativnimi učinki na zdravje. Pozornosti usmerimo v tiste dele dneva, ki so pogosto sivi in razmislimo kako bi jih spremenili v zelene – »razbijmo« sedenje, preprosto rečeno.

V pomoč pri tem je že mini mašina sama, saj naravnost sovraži mirovanje. Po malo več od pol ure nepremičnosti postane namreč zelo nemirna. Opozarja, da bi bilo dobro »presekati« sedenje in celo predlaga obliko aktivnosti – po navadi različne raztezne vaje, ki jih potem tudi spremlja in šteje.

Vse skupaj je seveda opcijsko: Funkcijo je možno izklopiti in uro utišati – na službenem sestanku recimo, kjer živahno raztezanje najbrž ne bi bilo sprejeto z navdušenjem.

4) Poraba kalorij.

Zadeva na koncu vse skupaj »zapakira« v obliki dnevno porabljenih kalorij.

Ampak.

Čeprav ocena lahko služi kot nek približek, se na natančne številke ne gre zanašati, lahko zgolj primerjamo trende in ocenimo ali smo danes porabili več energije, kot v prejšnjih dneh.

5) Kakovost spanca.

Naprava meri »mirnost« oz. »trdnost« spanca, ki ga razdeli na obdobja:

• »Nepremični«: trd, kot top spanec.
• »Lahki« spanec, ko te zbudi vsaka muha.
• »Nemirni« spanec oz. »moral sem odtočiti« obdobje.

Zapestnica poda relativno oceno, ki ji reče »učinkovitost spanja«.

Ko pridemo do uravnavanja telesne teže je spanje mogoče celo drugi najpomembnejši dejavnik. Vpliva (predvsem posredno) tako na kalorije ven in kalorije not del enačbe. Zaspani se gibamo manj, slabše nadzorujemo telesno temperaturi, imamo manj volje in manj odločitvene sposobnosti in delamo slabše izbire.

6) Srčni utrip.

Ker za nadzorovanje telesne teže ni tako pomemben, sem ta dejavnik odložil do zadnjega.

Utrip bo bolj pomemben, če nas zanima športni rezultat.

Lahko omenim, da obe napravi izvajata natančne meritve, ko ste v mirovanju. Zapestnica se precej dobro izkaže tudi med aktivnostjo – za razliko od ure omogoča celo konstantno merjenje srčnega utripa 24/7 in vse skupaj na zelo zanimiv način prikazuje z dnevnim grafom. Medtem sem imel z uro manjše težave pri pri merjenju utripa med aktivnostjo – predvsem, če pašček ni bil zelo tesno zapet.

Pogled s ptičje perspektive

Napravi nista samo navadna »trackerja«, ampak delujeta v povezavi z aplikacijami na telefonu.

Temeljna je Samsung Health, ki vse zgoraj omenjene surove podatke zapakira v uporabne informacije, jih pomaga interpretirati, jih prikaže slikovno in beleži trende. Z njeno pomočjo si lahko ustvarimo podrobno sliko našega »shujševalnega projekta« in spremljamo spremembe v delu »kalorije ven« enačbe.

Vnos kalorij. Čeprav v osnovi ni namenjena temu, nam lahko z namestitvijo aplikacije malenkost olajša tudi spremljanje kalorje not’ dela enačbe. Priporočam MyFitnessPal, ki uri doda funkcijo hitrega vnašanja. Kasneje lahko vnos natančneje uredite in spremljate s pomočjo telefona.

Zanimivosti.

  • Obe se združita z aplikacijo Spotify, kar omogoča enostavno nalaganje glasbe in celih playlist – če ste lahko zaradi dobre glasbe aktivni dlje in več, potem so to plus točke.
  • Obe sta vodoodporni do 50 m – baje odlično prenašata celo slano vodo, čeprav tega nisem uspel testirati (nekako mi ni bilo do plavanja v morju sredi zime).
  • Ko smo ravno pri plavanju – spremljate lahko tudi plavanje, celo globoko pod gladino, tečete v dežju, ali pogledate kako hitro se vaš srčni utrip umirja pod prho po treningu.
  • Zaslona na obeh napravah se obnašata zelo podobno. Kar se tiče same tehnologije sicer nisem strokovnjak in lahko ponudim zgolj laično mnenje. Zaslona delujeta kakovostno, z lepimi barvami in močno osvetljenostjo. Zelo dobro se obneseta tudi pri uporabi na prostem – malo ju zmoti le direktna sončna svetloba, čeprav precej manj, kot sem pričakoval.
  • Baterija ure tipično zdrži okoli 3 dni, več ali manj bo odvisno od uporabe in števila vklopljenih funkcij. Življenjsko dobo baterije zapestnice lahko z zmerno uporabo podaljšamo še za kakšen dan ali dva.

Fitnes zapestnica je kakovostna. Pika. In ura je nekakšen hibrid, ki združi opcije fitnes zapestnice s funkcionalnostjo pametne ure.

 

Mario Sambolec, dr. Feelgood.
Nenad Kojić.
www.drfeelgood.si

Objavil | 2018-02-12T10:12:51+00:00 12, februar 2018|