Lahko verjamete, da obstajajo ljudje, ki ne marajo masla?

Ne mislim na tiste, ki so se odrekli hrani živalskega porekla, temveč vse, ki jim sam okus masla preprosto ni všeč.

Osebo, ki tako trdi sem spoznal pred kratkim, pa mu še kar ne verjamem 😉

Pomislil sem na pokojno mojstrico kuhinje Julio Child, ki je rekla: »če ti ni všeč maslo, izberi smetano«, ampak pogosto ne gre kar tako. In kaj, če nekdo ne prenaša mlečnih izdelkov in razvije alergijo nanje, kot jaz ošpice, ko preberem o novem superživilu za 100 eur na gram. To mi je pomagalo razumeti, zato sem poiskal alternativo.

Ta na srečo obstaja in pravzaprav ni alternativa, temveč kar original, saj je v naravi cenjen že dolgo pred pojavom krave in v divjini so tja usmerjeni prvi ugrizi plenilca, ko ujame svoj plen. Reče se mu mozeg, ali kostni puter, po moje.

Za trenutek pozabimo na predsodke, mnenja in osebno prehransko filozofijo. Postanimo znanstveniki in se poskusimo pogovarjati čim bolj objektivno. V jeziku številk.

V prehrani so številke hranila in določena so nenadomestljiva za človeško življenje. Potrebe se seveda med nami razlikujejo, ampak nihče ne more preživeti v optimalnem zdravju brez njih.

Slišali ste za esencialne aminokisline, maščobne kisline (omega 3, ipd.), določene vitamine in minerale. No, to je prehranska matematika – poštevanka – osnova.

Preberite več:
Kaj so esencialna hranila in kje jih najdemo?

Kot znanstveniki primerjajmo osnovno vrednost – količine in dejansko razpoložljivost hranil – vseh živil tega sveta. Vzemimo banano, jabolko, špargelj in špinačo, jajce, sardelo in jetr’ca, lososa, svinjsko mast, maslo in mozeg, bio/eko (brez-glutensko) žito, tisto in ono seme ter superduper jagodice iz Himalaje.

Večina sadja in žit ponudi po kriteriju esencialnih hranil presenetljivo malo v primerjavi z jajcem, mozgom, jetri, možgani, rdečim mesom in mastno ribo.

“V večini primerov imajo jetra, mozeg in živalska mast višjo hranilno vrednost v primerjavi z mesom”, zaključujejo avtorji zanimive študije, objavjene v IJCH (International Journal of Circumpolar Health), v kateri so primerjali količine esencialnih hranil v različnih živilih.

Za meso zdrave, pašno rejene živali že vemo, da tam prehranska matematika kar štima. Tudi ta študija to potrjuje. Vseeno pa je tudi meso, posebej pusto in pogosto pitano z nenaravno industrijsko krmo v rangu nesezonskega sadja, žitaric in pasteriziranih mlečnih izdelkov. Se pravi delno do pretežno nehranilno v primerjavi z organi (jetri, mozgom, možgani, …).

Kako do kostnega putra?

Največji lonec v hiši napolnite z vodo, vrzite notri pol gomolja zelene, steblo pora, čebulo (kar z lupino), par strtih strokov česna, korenje, pastinak, koren peteršilja, … vse kosti, ki so ostale med tednom in ste jih shranili v skrinji, kos reber ali vratovine mlade govedi ter do vrha mozgovih kosti (telečjih, jagnječjih, govejih).

1. Vodo segrejte toliko, da bi tri ženice razpravljale o tem ali dejansko vre ali ne, lonec pokrijte na »kip« in pustite pri miru vsaj uro in pol do dve uri.

2. Odkrijte, poberite ven kuhano meso in mozgove kosti – iz teh stresite ven mozeg na krožnik, nato jih lahko postavite nazaj v krop in pustite juho kuhati dalje, če želite.

3. Mozeg začinite s soljo (himalajsko, piransko ali solni cvet), poprom, kurkumo in dobili ste “zlato mleko”. Shranite ga v steklenem kozarcu v hladilniku in lahko uporabljate kot omako po mesu, ribi, jajcih, zelenjavi, ga vmešate v juho, itd.

Nedeljsko kosilo je tako pripravljeno v treh korakih – meso iz juhe in svež mozeg. Če kdo ob tem potrebuje še prilogo, naj si utrga mlado čebulo in jo hrusta poleg ali pripravi solato.

Meni zadnje čase najbolj tekne tako: ali po divjaško, le s čebulo v roki, ali malo bolj fensi, po kuhani govedini z ohrovtom in kuhanimi jajci.

drfeelgood_kostni mozegSlika 1: Kuhana govedina iz juhe z mozgom in popečen ohrovt z jajcem.

Kakor koli že, mozgu je vsekakor vredno poiskati mesto v prehrani. Sestava maščob v njem je podobna tisti najboljšega oljčnega olja, s pomembno razliko:

Mozeg je eden redkih virov vitaminov A, D, K2 ter ključnih mineralov za zdravje kosti (je izstopajoč vir kalcija), povezovalnih tkiv, srca in možganov (esencialne maščobne kisline omega 3).

Gre za več kot superživilo – kostni puter je Feelgood živilo in dobite ga pri mesarju po ceni 1 eur za kilogram kosti.

Preberite več:
Superživila.
Vitamin D.
Vitamin A.
Vitamin K.
Omega 3.

 

Mario Sambolec, dr. Feelgood,
info@feel-good.si