V prehrani obstaja problem, ki je večji od posamezne diete, sestavine ali prepričanja.

Od ogljikovih hidratov in maščob.

Niti sladkor se mi ne zdi tako škodljiv.

V primerjavi z njim so pesticidi v sadju in zelenjavi sladica in živo srebro v ribah predjed.

Celo margarina me ne ustraši kot … deroča poplava (mis)informacij.

Nedavno sem se sprehajal po hribčkih in ravninah hrvaškega Zagorja. Družbo so mi delale misli:

  1. Olajšaj ljudem manevriranje med resnicami in lažmi pri prehrani – med informacijami, ki so vredne pozornosti in izkoriščevalskimi spletkarjenji.
  2. Obstajajo kriteriji po katerih bi lahko nekdo vedel kaj je za zdravje najbolj pomembno in kaj najmanj – s čim se splača obremenjevati in kaj zanemariti?
  3. Kako fajn bi bilo, če bi pogruntal hujšanje »ekspresno« in »na izi«?
  4. Kakšen debil ali kako nabutan moraš bit’, da greš lomit drevesa v Jankovičevem sadovnjaku?
  5. Ziher je nekaj v maminem jabolčnem štrudlu, da ga ne morem prehehati jesti ne glede kako sit sem.
  6. Nika Zorjan bi bila bolj seksi od Miley Cyrus še v Avdičevih spodnjicah in Gojčevih hozentregerjih.
  7. … po št. 6 so bile misli nekaj časa na pavzi. Jebemti, sam sebi sem pokvaril fantazijo. Baksuz.

Ne obsojajte me, prosim. Krivim tukajšnji zrak (in hlape špricerjev v njem).

Predvidevam, da vas najbolj zanimajo točke 1-3, zato se v nadaljevanju posvetim njim.

Olajšaj ljudem manevriranje med resnicami in lažmi pri prehrani – med informacijami, ki so vredne pozornosti in izkoriščevalskimi spletkarjenji.

Sedim v čakalnici pri zobarju. Iz samega nemira pograbim eno od revij in začnem listati, da bi se zamotil. Že na prvih straneh zagledam reklamo za čudežno mazilo in … revijo čudežno zaprem.

Izberem naslednjo in odkrijem, da v bistvu že poznamo zdravilo za vse oblike raka. Bojda obstaja v neki roži. Seveda. In jaz sem naslednji James Bond. Gremo nazaj v realnost.

Na sredini tretje revije po vrsti je izpostavljena določena dieta kot edina najboljša in na koncu nasvet strokovnjaka za razstrupljanje z nekimi zvarki, katerih ne znam niti črkovati.

Jaoooo, kakšna muka. Po tej izkušnji ne bi potreboval niti injekcije proti bolečinam pred vrtanjem, ki me je čakalo. Ampak sem jo vzel, seveda, saj nisem nor.

Nekaj predlogov za izbiranje uporabnih informacij iz množice nesmislov:

  • Če zveni prelepo, da bi bilo res, ima vaš bullshit detektor zelo verjetno prav. Gre za nateg.

Shujšajte X v petih dneh!

Samo, če je X:

  • Denar,
  • voda ali mišice,
  • 0.

S tem prehranskim dopolnilom bodo mišice rasle med gledanjem televizije, maščoba se bo topila, kot maslo na vroči ponvi, … in otroci bodo pričeli samovoljno pospravljati za seboj, pes se bo sam odpeljal na sprehod in šefica vam bo namenila povišico iz prav nobenega posebnega razloga.

Ker v življenju se uspeh praviloma zgodi tistemu, ki se zanj najmanj potrudi, ne? NE. Senzacinalistično poročanje zajemite z zrnom soli. Ali še bolje: z vžigalnikom in kanto za smeti.

  • Pazljivo pred enosmernim tonom komunikacije.

V tem trenutku se ne spomnim ničesar, kar bi bilo le dobro, ali samo slabo. Vi?

Saj res, moje petje! Prisežem, da niti Darja Švajger ne najde grama potenciala v mojem glasu. Sicer kar vztrajam, da bi znal za večino mnenj in stališč najti izjemo. Vsaj kar se prehrane in vadbe tiče.

Objektiven članek bi moral podati argumente za, kot tudi proti. Ali vsaj komu določen pristop koristi in kdo naj se pazi.

Dvomim, da obstaja ena sama reč pri prehrani, ki velja enako v vseh primerih, za vsakogar, v vseh življenjskih okoliščinah in starostnih obdobjih.

  • Absolutizmi in skrajništvo.

Veste kako pravijo: Kdor obvlada kladivo, vidi samo še žeblje.

Če ima besedo vegan, se mesu in živalski hrani zelo verjetno ne piše nič dobrega. LCHF in keto diktatorji ne dovolijo krompirja, riža, bognedaj kruha, celo sadja pogosto ne. Paleojedci bi svojo prehrano najraje preselili nazaj v kameno dobo. Kakšna zmešnjava …

Ogljikovi hidrati ali maščobe. Paleo ali Vegan? Jesti do šestih, ali samo po šesti? Zajtrk da/ne? Menim, da so takšna vprašanja dimna zavesa, ki skriva ključ do bistva v ozadju zdravja kot celote.

Preberite več:
Kako postaneš prehranski skrajnež?
Kaj pa LCHF dieta?

Obstajajo kriteriji po katerih bi lahko nekdo vedel kaj je za zdravje najbolj pomembno in kaj najmanj – s čim se splača obremenjevati in kaj zanemariti?

Za plavanje v teh vodah, potrebujemo dve sposobnosti:

  • Osnovno znanje.

  1. Kalorije.

    • Kalorije so energijska valuta našega telesa. Kot gorivo za naš avto – predstavljajte si kaj bi se zgodilo v hipotetičnem scenariju, če bi »tankali« preveč, ali premalo? Prvič bi teklo vse naokoli (in se nabiralo v okolici naših popkov), drugič bi tvegali ostati brez energije.
    • Preberite več:
      Kaj so kalorije?
      Ali jih moram šteti?
  1. Hranilna gostota živil.

    • Naravna, minimalno predelana živila bodo večinoma bolj nasitna in manj kalorična od junk konkurence, zato se jih je težje prenajesti. Sadje in zelenjava, meso, ribe, jajca, stročnice in polnovredne žitarice. Vse našteto vsebuje vitamine, minerale in fitohranila, ki koristijo zdravju za razliko od sadnih sokov, štručk, rogljičkov, čokoladic, … ki so največkrat vir zgolj praznih kalorij.
    • Preberite več:
      Prehrana za zdravje ali prehrana za videz?
      Katera so esencialna hranila in kje jih najdemo?

  1. Makrohranila.

  1. Mikrohranila.

  1.  

    Časovna razporeditev obrokov

    • Pomembna je predvsem razporeditev beljakovin v vsaj 2, še bolje 3 ali 4 večje porcije tekom dneva zaradi pozitivnega vpliva na gradnjo mišičnih beljakovin (ang. muscle protein synthesis). Na podlagi tega lahko posplošimo, da bo za večino optimalno število obrokov nekje med 3 in 5.
    • Preberite več: Večerja po 18 uri?
  2. Hidracija (voda in elektroliti).

    • Vnos tekočine je seveda odvisen od fizične aktivnosti in okolja: V poletnem času in času fizične aktivnosti bo potreba po vodi večja. Primerno stanje tekočin bomo dosegli s približno 2 do 3 litri tekočine dnevno (30-40 ml/kg/TT).

  1. Prehranska dopolnila.

  • Zdravo pamet.

Življenje nima pravil, zato jih ne bi smela imeti niti prehrana.

Vzkliki to »smeš« in tega »ne smeš« in demoniziranje določenega živila ali makrohranila. Oboje je skrajnost. Ekstremizem. Fanatizem. Goreče zagovarjanje in vera v idejo, ki je za večino daleč od razuma.

Ogljikovi hidrati redijo? Povejte to suhcanim japoncem.

(Nasičene) maščobe mašijo žile? Pojasnite Masaje, Tokelau otočane in neuničljive Zagorce, kot je moj čil in svinjski masti zaprisežen oče.

Beljakovine povzročajo raka? Ne vem od kod je prišlo takšno prepričanje, saj velika večina ljudi ne dosega niti spodnjih dnevnih priporočil po beljakovinah. Ne glede, recimo, da hipotetično drži. Po tej logiki bi bili oddelki za onkologijo polni športnikov in rekreativnih fitneserjev, ki praviloma uživajo več beljakovin od splošne publike, tudi na račun prehranskih dopolnil. Hm, se je še komu prižgal bulšit detektor?

Če informacija krši katerega izmed elementov zgoraj predstavljene piramide za zdravje, si zasluži vsaj malo dvoma in preverbe, preden ji dokončno zaupate.

Če potrebujete pomoč na področju prehranskega svetovanja in osebnega trenerstva, mi pišite na mario@feel-good.si.

Vabljeni prebrati nadaljevanje tekočega prispevka: Dieta po Feelgood občutku.


Feelgood programi prehranskega svetovanja

Pri Dr. Feelgood smo povzeli desetletje izkušenj v najpomembnejše korake, s katerimi lahko na razumen in sprejemljiv način v vsakdanje življenje uvedete navade, ki vodijo do izpostavljenih ciljev.

  • Cilj (shujšati, na primer) in jedilnik (dieta) ne bosta dovolj.
  • Da bi dosegli rezultat bo potrebno razviti navade in določene spretnosti.
  • Slednje omogoča redna praksa, s smiselnim napredovanjem.

 

Ponujamo programe:

  • Hujšanje in zdravje.
  • Preoblikovanje telesa ter šport.
  • Podjetni in učinkoviti.
  • Prehrana za nosečnice.
  • Prehrana otrok.
  • Prehrana starostnikov.

Za prijave in več informacij je na voljo elektronski naslov info@feel-good.si

 

Mario Sambolec,
osebno trenerstvo in prehransko svetovanje #pozdravipameti
www.drfeelgood.si