Jajčevci na žaru z jogurtom

Kdo ima rad jajčevce? Ja, jaz, jaz! Ampak, priznam, da sem jih redko uporabila pri kuhi. Ali jih olupiti ali ne, ali jih soliti in marinirati, kaj z njimi sploh delati? So nekakšne gobaste suhe strukture in navadno vso olje vsrkajo vase. Našla sem odlično rešitev in vam napišem recept. Gre za zelo okusno hladno prilogo, ki se super poda k raznim dobrotam z žara. Ampak, najprej nekaj zgodovine in prehranskih dejstev.

Jajčevcem pri nas pravimo tudi melancane. Njihovo »prvo domovanje« naj bi bilo področje Indije in Burme, kjer so jih najprej začeli gojiti (zaslediti je vire v Sanskrtu še iz časa 300 let B.C. in omenjajo tako zdravstvene kot prehranske koristi.). Od tod se je pridelava razširila tako na vzhod (Kitajska, Japonska), kot na zahod – v Evropo naj bi prišli po »svilni poti« v 8. stoletju preko Arabskega polotoka, najprej v Španijo. Na jajčevce je bilo skozi zgodovino vezanih mnogo zgodb. Tudi takšnih, ki segajo na področje mode! Na Kitajskem naj bi bil nekaj časa modni trend barvanje zob z barvo iz jajčevcev – ženske naj bi si zobe obarvale in si jih nato loščile toliko časa, da so dobili kovinski lesk. V Evropi je v 15/16 stoletju veljalo celo, da uživanje tega sadeža povzroča norost in so se ga izogibali.

Na svetu obstaja veliko različni sort jajčevcev, a pri nas je najbolj prisoten temno vijoličen sadež (ki je v bistvu jagoda ). Sodi v skupino razhudnikovk. Čudovito temno vijolično barvo v lupini daje antioksidant nasunin. Gre za flavonoid, ki naj bi po nekaterih raziskavah imel pozitiven vpliv na vezavo holesterola v krvi.

100 g surovega jajčevca nam da le 24 kcal (104,6 kJ).  V teh 100g je največ vode, 6g OH in 1g beljakovin. Kar zadeva minerale in vitamine, ni prav posebej izjemen vir kateregakoli. Vsebuje nekaj vitaminov A, C, K, nekaj malega folata, magnezija, fosforja; med vsebnostmi najbolj izstopata kalij s 7% priporočenega dnevnega vnosa in mangan s 13% dnevnega vnosa.

Surov jajčevec ne vsebuje maščob. Je pa zelo »požrešen«, ko pride v stik z njimi, saj njegova spužvasta struktura lahko med pripravo obroka, vsrka veliko maščob. Če želite biti pozorni na energijsko (kalorično) vrednost vaših obrokov, je smiselno najti načine priprave, ki to preprečijo.

 

Evo, pa je na vrsti recept

Potrebujemo

– dva srednje velika sveža, čvrsta jajčevca
– 500 g manj mastnega grškega jogurta ali skyra
– začimbe po okusu: sol, poper, česen

Priprava:

Jajčevcev ni potrebno lupiti, a sem ugotovila, da se za ta recept bolj obnese, če jih olupimo, saj olupek ostane bolj čvrst od sredice sadeža in ne pride tako fino.

Torej, jajčevce olupimo in popečemo z obeh strani. Lahko na žaru, v ponvi ali v namiznem žaru. Pustimo jih, da se malo ohladijo.
Grški jogurt ali skyr začinimo z začimbami po izbiri: sol, poper, česen, … Odlično pride, če dodate malo na drobno nasekljanega peteršilja ali čemaža.
Nato v posodo namažemo plast jogurta in plast jajčevcev, plast jogurta, plast jajčevcev…do konca, kolikor gre.
Odlično se poda kot hladna priloga k vsem dobrotam z žara. Sem pa za zraven poskušala narediti vegetarijanske krompirjeve polpete, a mi ni bilo prav posebej všeč, kako so ratali, zato vam recepta zanje tokrat ne bom objavila…ga poštimam do konca in objavim, ko bom zadovoljna z njim.

 

Jajčevci na žaru-priprava-Tefal

Še pomembno obvestilo:

Kar se mene tiče, je po novem moj najboljši način priprave jajčevcev definitivno v namiznem žaru, ki ima dober premaz proti prijemanju. Navdušena sem na Tefalovim Optigrillom. Prinesli so nam ga v test in ga uporabljam zadnji mesec za pripravo različnih jedi. Zelo sem zadovoljna in ga priporočam.
Če imate radi jajčevce, je že samo to dovolj dober razlog, da ga nabavite, saj jih speče res lepo in to brez kapljice maščobe. Seveda tudi drugo zelenjavo. Ugotovila sem, da je odličen za pripravo marsikaterega obroka. Moj skeptični, gurmansko obarvani najstnik, ki mu mora vse biti »by the book«, se je pustil prepričati, da v njem speče burger in je bil pozitivno presenečen, čeravno je mnenja, da je namizni žar zanj uporaben le za popeči kruh – burger se vendar, po njegovo, mora peči le na litoželezni površini! Tukaj prihaja do velikih razhajanj med menoj in mojim prestolonaslednikom…ne vem, kako bova to rešila 🙂 Jaz sem za »keep it simple« sistem, sine ima pa spremlja svetovno uveljavljene kuharske mojstre in pri njih veljajo čisto druga pravila igre, kot za eno zaposleno malo, ki mi je pogosto čas kar hud gospodar.

Pozdravljam vas iz Feelgood kuhinje in upam, da vam recept odlično uspe, če se ga lotite.
Vesna Milenković