Feelgood otroci: Beljakovine za rast in razvoj

Beljakovine v vsakem primeru predstavljajo temelj »zdrave« in uravnotežene prehrane:

  • so »najpomembnejše« izmed treh velikih hrani, z direktnimi vplivi na zdravje in počutje.
  • so »strukturno hranilo« s katerim telo gradi in obnavlja vsa svoja tkiva; mišice, vezi in ligamente, organe, ter celo kosti!

V otroštvu so beljakovine še posebno pomembne. Rast in razvoj pomenita pospešeno gradnjo, ki potrebuje več gradnikov.

Otroci imajo že v osnovi višje potrebe po beljakovinah.

Za rast in razvoj otroci v osnovi potrebujejo dovolj energije (kalorij), ki v našem okolju ne predstavlja ovire. Kvečjemu nasprotno, saj je v sodobni prehrani energije na pretek, ne glede na kakovost izbir. Sodobni otroci načeloma zaužijejo več kot dovolj energije tudi, če njihovi starši niso pretirano pozorni na to s čim jih hranijo.

Z beljakovinami je drugače. Vnos beljakovin je v celoti odvisen od prehranskih izbir, ki so danes na žalost vedno manj “beljakovinske”. Narašča delež predelanih “junk” izdelkov, ki iz prehrane izrivajo kakovostne vire beljakovin.

Na jedilnikih sodobnih otrok se  znajde vedno manj kakovostnih beljakovin. Morda celo premalo za najboljši možen razvoj.

V podporo optimalnemu razvoju posvetimo več pozornosti beljakovinskim živilom.

Aktivni in razposajeni otroci imajo po navadi višje potrebe po hranilih. Če vaš otrok “ne more biti pri miru” ali se je začel resneje ukvarjati s športom, obstaja velika verjetnost, da bo poudarjen vnos beljakovinskih živil dodatno koristil njegovemu razvoju.

V vsakem primeru v otrokovo prehrano poskusimo čim prej dodati raznovrsten nabor živil, ki so bogati viri beljakovin in ne vsebujejo odvečne energije:

Beljakovinska živila so perutnina, meso, ribe, morski sadeži, beljakovine v prahu, jajčni beljaki, izdelki iz posnetega mleka in stročnice

Poleg nujnih beljakovinskih gradnikov našteta živila vsebujejo še ostala za rast in razvoj pomembna hranila: omega-3 maščobe, maščobotopne vitamine, vitamine B skupine, minerale, itd.

Tudi beljakovine v prahu so več kot sprejemljiva izbira. Pravzaprav gre za povsem običajen mlečni izdelek, ki je eden izmed najbolj priročnih virov beljakovin, s katerim zlahka zakrpate kakršenkoli beljakovinski primanjkljaj:

  • Obnesejo se v malicah, prigrizkih za na pot in napitkih.
  • Z njimi uravnotežite otrokove najljubše jedi, sladice in slane jedi.
  • Vmešajte jih v maso za palačinke, mafine in kolače.
  • Dodajte jih k pire krompirju ali v kruh.

Dokler večina otrokove prehrane temelji na celih živilih in vsebuje raznovrstne vire beljakovin, je v otrokovi prehrani dovolj prostora tudi za beljakovine v prahu.

Nekaj vztrajnosti in malo domišljije za dovolj beljakovin v otrokovi prehrani.

Dokler so otroci majhni in popolnoma odvisni je njihova prehrana v celoti odvisna od vas, staršev. Takrat jih najbrž brez posebnih preglavic “prepričate”, da pospravijo vse zrezke in fileje, navadne jogurte in skute, kuhana in pečena jajca, ter podobne navadne in “dolgočasne” jedi. Včasih ste jih prisiljeni “skriti” v kaše, omake in pireje, ali jih “zamaskirati”s čim slastnim in mastnim, ampak načeloma vam uspeva.

Zgodba se po navadi zapletete kasneje, ko odrastejo, začnejo sami zbirati del svoje hrane in – seveda – postanejo izbirčni. Takrat je potrebno beljakovinska živila združiti z okusi, ki jih imajo radi ali jih zapakirati v njihove najljubše jedi ali malice.

Slane jedi, ki jih otroci po navadi hitro sprejmejo:

Beljakovinska kosila in večerje za celo družino:

Za daleč najbolj učinkovite se izkažejo – povsem pričakovano in celo v “obdobjih najhujše izbirčnosti”- beljakovinsko navdihnjene sladice:

Za konec, če vas zanimajo podrobnosti še in priporočila v številkah:

  • V obdobju pospešene rasti, do 2 leta, so potrebe po beljakovinah največje. Priporočila o optimalnem vnosu se gibajo, odvisno od vira, med 1,5 – 2 g/kg/dan.
  • Nekoliko starejšim otrokom, ki niso pretirano aktivni, lahko zadosti vnos na zgornji meji priporočenega za odrasle. Odvisno od vira, med 1 – 1,5 g/kg/dan.
  • Aktivnim starejšim otrokom lahko koristi višji vnos beljakovin, med 1,5 – 2 g/kg/dan.
  • Starši mladih športnikov z resnimi ambicijami lahko razmislijo še o višjem vnosu, tudi do okoli 2,5 g/kg/dan.

 

 

Nenad Kojić, vodja programov prehranskega svetovanja pri Dr. Feelgood
www.drfeelgood.si
#pozdravipameti

 

Objavil | 2018-10-01T09:27:23+00:00 5, avgust 2018|