Avokado je sadni puter. Ali veganska smetana. V glavnem, lahko se ga uporabi v različnih receptih za dodatek kremaste strukture. Zanimivo, da je sicer podobno kaloričen kot maslo ali smetana (vsi trije so živila, ki so sestavljena večinoma iz maščob), a bolj hranljiv (vsebuje več hranil) ter morebiti tudi nasiten (vsebuje več vlaknin).

Avokado lahko uporabite v slanih in sladkih jedeh – v posneti skuti namesto oreščkov, ali v namazih tipa gvakamole. Če avokado pomešate s sirotko v prahu ter nekaj jagodičja, dobimo sladoledu podoben kremast smuti.

 

Nekaj prehranskih lastnosti avokada:

  1. Lahko pripomore k večjemu občutku sitosti. Avokado vsebuje obilico enkrat nenasičenih maščob omega 9, natančneje oleinske kisline, ki se nahaja še v oljčnem olju in olivah, makadamiji, mandljih, lešnikih, kostnem mozgu in jajčnem rumenjaku. Te maščobe skrbijo za zdravje presnove, ščitijo srce in žilje pred težavami ter preprečujejo kopičenje maščob okoli trebuha in notranjih organov, dokler ostanemo znotraj svojih energijskih potreb.
  2. Morda pripomore ohraniti zdravje oči. Hass avokado (zelen, okrogel, hrapav in potemni, ko dozori) vsebuje dva ključna karotena za zdravje oči – to sta lutein in zeaksantin. Najdemo ju še v špinači in jajčnem rumenjaku. Oba lahko pomagata preprečiti s staranjem pogojeno pešanje vida.
  3. Ščiti pred »stresom«. Spodbuja delovanje glutationa – recimo mu “kraljevski” antioksidant, poveljnik naše obrambe, ki se bori za naše zdravje proti škodljivcem modernega okolja. Več: Kako pomiriti stresne hormone?
  4. Skrbi za red in disciplino naše prebave. Vlaknine so naša Snaga (komunalna služba) – skrbijo za lepo in urejeno »notranjo« okolico in avokado jih vsebuje kar nekaj. Več: Vlaknine – med zrnjem in brokolijem.
  5. Deluje kot neke vrste WD-40. Se pravi, da lahko pomaga blažiti vnetja in morda omili s sklepi povezane tegobe. Več: 4 temelji staranja in bolezni.
  6. Je kameleon v kuhinji. Sam po sebi ni gurmanski presežek, odlično pa igra vlogo partnerja v številnih receptih. Feelgood zeleni gvakamole je že eden takšnih primerov, ki lahko obogati praktično vsak kos mesa ali ribe, postrežemo ga lahko z jajčki na oko, ali z njim nadevamo papriko, premažemo list ohrovta, solate, ali vanj preprosto pomakamo na palčke narezan korenček in stebla zelene. Avokado lahko kot tak narežemo v zeleno solato in to začinimo z gorčično polivko, enostavno narežemo na šnite in razporedimo po mesu ali jajčkih pečenih s špinačo oz. drugo zelenjavo.
  7. Ob njem morda celo zažarimo. Naravne spojine, kot so flavanoli, omenjeni karoteni, vitamin C, predvsem vitamin E, pripomorejo k ohranjanju zdravja naše kože.
  8. Z njim je vse bolj “Feelgood”. Primeren in ne pretiran dodatek zdravih maščob k obroku izboljša razpoložljivost hranil, ki so prisotna v njem – na primer beta karoten v korenčku. Več: 4 etape do Feelgood prehrane.

Gvakamole

V zaključku predstavim eno svojih najljubših »solat«, ali bolje rečeno prilog – Feelgood gvakamole!

Vzemite:

  • 1 zrel Hass avokado,
  • polovico limone/limete,
  • šop svežega koriandra ali žlico koriandra v prahu,
  • pest češnjevih paradižnikov,
  • malo rdečo čebulo, mlado čebulo, ali šalotko,
  • ščep soli, malo popra in toliko čilija, kolikor prenesejo vaše brbončice.
  1. Avokado prerežite na pol, potem še na pol, olupite in zmečkajte z vilicami.
  2. Dodajte vse sestavine in dobro premešate.
  3. To je to, preprosto, kot … karkoli iz naše knjižnice receptov 🙂 Gvakamole je najboljši ohlajen, lahko se ga pripravi tudi v naprej in tako počaka v hladilniku.

 

Na koncu dodajam zaslužen poklon »očetom« avokada – Majem , ki pravijo:

»Where avocados grow, hunger or malnutrition has no friends«

Ali po naše: kjer uspeva avokado, tam ni ne lakote, ne bolezni. Avokado na naših tleh morda res ne uspeva, vseeno pa nam ga pripeljejo prijazne trgovske verige 🙂

 

Mario Sambolec,
trener in nutricionist #pozdravipameti,
ustanovitelj blagovne znamke Feelgood
info@feel-good.si