Avokado – "smetana" med sadjem

Ne gremo se tekmovanja za najlepšega med sadeži, bi pa se z avokadom nedvomno lahko potegovali za najbolj zdravega (hranljivega). Stopničke bi bile zagotovljene, preostali mesti pa po vsej verjetnosti rezervirani za borovnice … in kivi, morda.

Zakaj je avokado zakon

Jaz mu rečem sadni puter. In to bi bil tudi naslov tega prispevka, če ne bi svojega kupona vnovčila naša šefica za marketing (“smetana” menda zveni bolje). V glavnem, naj bo avokado puter – po moje – ali smetana – po njeno – v obeh primerih postaja jasno, da vsebuje maščobe, tem pa smo do danes že pošteno popačili podobo in nam ni več jasno ali sploh še pašejo na krožnik. Če komu moje mnenje kaj pomeni, sem se zanj potrudil podati odgovor pod naslednjo povezavo: Maščobe in holesterol.

Priznam, avokado “kradem” Mehičanom in ni mi žal – tale njihov sadež je božji dar in paše v najrazličnejše recepte. Pravzaprav se z njim z veseljem družijo prav vsi člani velike trojice najkvalitetnejših beljakovin – meso, jajca in ribe. Uporabljate ga lahko v slanih in sladkih jedeh – narežete kar v domačo skuto, ali v avokadove namaze tipa gvakamole pomakate koščke raznobarvne zelenjave. Če avokado pomešate s sirotko v prahu ter nekaj jagodičja, dobimo sladoledu podoben kremast smuti.

 

Od kje preblisk, da pišem o svojem drugem najljubšem “maslu” (ghee je vseeno ghee)? Kaj pa vem. Morda zato, ker:

  1. Pomaga hujšat … senzacionalistično rečeno. Avokado vsebuje obilico enkrat nenasičenih maščob omega 9, natančneje oleinske kisline, ki se nahaja še v oljčnem olju in olivah, makadamiji, mandljih, lešnikih, kostnem mozgu in jajčnem rumenjaku. Te maščobe skrbijo za zdravje presnove, ščitijo srce in žilje pred težavami ter preprečujejo kopičenje maščob okoli trebuha in notranjih organov. Preberi več: Suhi debeluhi.
  2. Poskrbi za zdravje oči. Hass avokado (zelen, okrogel, hrapav in potemni, ko dozori) vsebuje dva ključna karotena za zdravje oči – to sta lutein in zeaksantin. Najdemo ju še v špinači in jajčnem rumenjaku. Oba pomagata preprečiti s staranjem pogojeno pešanje vida. Preberi več: Po krivem obtoženo jajce.
  3. Ščiti pred »stresom« in deluje antioksidativno. Spodbuja delovanje glutationa – recimo mu kraljevski antioksidant, poveljnik naše obrambe, ki se bori za naše zdravje proti vsem škodljivcem modernega okolja. Več: Kako pomiriti stresne hormone?
  4. Skrbi za red in disciplino naše prebave. Vlaknine so naša Snaga (komunalna služba) – skrbijo za lepo in urejeno »notranjo« okolico in avokado vsebuje teh več kot katero koli drugo sadje – verjetno tudi več kot vso sadje združeno skupaj (z izjemo jagodičja). Morda celo več, kot vlaknin užije povprečen Slovenec v celem dnevu – že polovica avokada jih zagotovi več, kot 100 gramov še tako bio, eko, zlatega, ali platinastega žita, v zameno za trikrat manj kalorij in neštetokrat več koristnih hranil. Več: Vlaknine – med zrnjem in brokolijem.
  5. Deluje kot neke vrste WD-40 – se pravi, da preprečuje vnetja v telesu in lahko omili s sklepi povezane tegobe. Več: 4 temelji staranja in bolezni.
  6. Je kameleon v kuhinji. Sam po sebi ni gurmanski presežek, odlično pa igra vlogo partnerja v številnih receptih. Feelgood gvakamole je že eden takšnih primerov, ki lahko obogati praktično vsak kos mesa, ali ribe, postrežemo ga lahko z jajčki na oko, ali z njim nadevamo papriko, premažemo list ohrovta, solate, ali vanj preprosto pomakamo na palčke narezan korenček in stebla zelene. Avokado lahko kot tak narežemo v zeleno solato in to začinimo z gorčično polivko, enostavno narežemo na šnite in razporedimo po mesu ali jajčkih pečenih s špinačo oz. drugo zelenjavo.
  7. Ob njem naravnost žarimo. Naravne spojine, kot so flavanoli, omenjeni karoteni, vitamin C, predvsem vitamin E, poskrbijo za zdravje naše kože.
  8. Z njim je vse bolj “Feelgood”. Katero koli hrano združimo z avokadom (zdravimi maščobami nasploh), ta izboljša razpoložljivost njenih hranil. Dodajmo torej korenček in lažje bomo izkoristili korenčkov beta karoten, dodajmo paradižnik in več imamo likopena, itd. Več: 4 etape do Feelgood prehrane.

Gvakamole

V zaključku predstavim eno svojih najljubših »solat«, ali bolje rečeno prilog – Feelgood gvakamole!

Vzemite:

  • 1 zrel Hass avokado,
  • polovico limone/limete,
  • šop svežega koriandra ali žlico koriandra v prahu,
  • pest češnjevih paradižnikov,
  • malo rdečo čebulo, mlado čebulo, ali šalotko,
  • ščep soli, malo popra in toliko čilija, kolikor prenesejo vaše brbončice.
  1. Avokado prerežite na pol, potem še na pol, olupite in zmečkajte z vilicami.
  2. Dodajte vse sestavine in dobro premešate.
  3. To je to, preprosto, kot … karkoli iz naše knjižnice receptov, pravzaprav 🙂 Gvakamole je najboljši ohlajen, lahko se ga pripravi tudi v naprej in tako počaka v hladilniku.

 

Na koncu dodajam zaslužen poklon »očetom« avokada – Majem , ki pravijo:

»Where avocados grow, hunger or malnutrition has no friends«

Ali po naše: kjer uspeva avokado, tam ni ne lakote, ne bolezni. Avokado na naših tleh morda res ne uspeva, vseeno pa nam ga pripeljejo prijazne trgovske verige 🙂

 

Mario Sambolec, dr. Feelgood
info@feel-good.si

Objavil | 2018-01-01T18:15:39+00:00 17, september 2014|