“Fat burnerji”: miti in resnice o “kurjenju” maščobe

Prehranska dopolnila in izdelki namenjeni izgubi odvečne maščobe se oglašujejo z angleškim imenom “fat burnerji” – oz. “kurilci maščobe” kakršen bi bil neroden slovenski prevod. Vzpodbujali naj bi »kurjenje« maščob in bistveno pospešili izgubo maščobne zaloge.

Teoretično “fat burnerji” res obstajajo.

Določene snovi po zaužitju dokazano vplivajo na presnovo maščob. Študije najpogosteje ugotavljajo akutne (kratkoročne) učinke na oksidacijo maščob, kakor strokovno rečemo uporabi maščob za energijo. Včasih na ljudeh in pogosto na živalih, večinoma podganah.

Če je študija opravljena na podganah ali drugih modelnih organizmih (živalskih vrstah, ki so praktičnih razlogov posebej priročna za preučevanje) lahko rezultate že v štartu mirno zanemarite. Obstaja velika verjetnost, če ne celo gotovost, da ne boste deležni istih koristi. Podgane niso mali ljudje.

Na žalost so tudi zaključki študij na ljudeh pogosto napačno interpretirani in zavajajoče “razširjeni” – neredko celo namenoma, z namenom prodaje prehranskih izdelkov in dopolnil.

Prodajalci in “navdušenci” na podlagi dokazanih kratkoročnih učinkov podajajo zavajajoče trditve in obljubljajo dolgoročne in direktne učinke na telesno sestavin in izgubo maščobnih zalog, za katere nimajo dobre podlage.

Raven povišanja oksidacije maščob po zaužitju »fat burnerjev« je večinoma zanemarljiva.

Učinek, ki ga študija sicer statistično in teoretično zazna, je pogosto praktično zanemarljiv in nima vidnih učinkov.

Človeško telo je učinkovit biološki stroj, ki potrato energije kompenzira in energijsko ravnovesje vzdržuje skozi daljše časovno obdobje – realne spremembe v telesni teži se pokažejo šele kot posledica »povprečne porabe«, po nekaj dneh. Učinek »fat burnerja« se na dolgi rok »izgubi v kontekstu«.

Kratkoročno povišana oksidacija maščob se slabo prenese na dolgi rok in nima bistvenih vplivov na telesno sestavo.

Celične potrebe po energiji so glavni dejavnik, ki določa stopnjo oksidacije maščobe.

Oksidacija maščob ima en in edini namen: iz maščobne molekule sprosti energijo – v obliki toplote in ATP (nosilec ene rgije oz. energijska »valuta«, ki jo uporabljajo vse celice) – da bi zadovoljila celične potrebe po energiji in omogočila vzdrževanje normalne telesne funkcije.

Oksidacija maščob steče izključno po potrebi – takrat, ko celice potrebujejo dodatno energijo iz maščob.

Nobena snov ne more neposredno spodbuditi porabe maščobe za energijo, če telo ne potrebuje dodatne energije iz maščob.

 Pogoj za uporabo maščobne zaloge za energijo je splošno pomanjkanje energije iz hrane.

Hitrost hujšanja in količina izgubljene maščobe sta v celoti odvisna od energijskega (kaloričnega) primanjkljaja; ustvarjenega z omejitvijo zaužite energije, višjo stopnjo aktivnosti in presnove ali kombinacijo vsega naštetega.

Omembe si zaslužijo tudi esencialna hranila, predvsem: omega-3, vitamini B, in rudnine kot so železo, magnezij, cink, krom, jod, itd. Ta hranila sicer ničesar ne pospešijo – so osnovna za normalno delovanje presnovnih procesov. Ob pomanjkanju bo oksidacija maščobe manj učinkovita.

Šele ob ustrezno omejenem vnosu energije in zadostnem vnosu esencialnih hranil nam lahko določene snovi pomagajo izgubiti kak dodaten gram maščobe – čeprav učinek v nobenem primeru ne bo »pretresljiv«.

Naštejmo dokazano učinkovite in dovoljene »fat burnerje«:

  • Kofein, iz kave in drugih virov – izmed vseh snovi najbolje raziskan, z daleč najmočnejšimi dokazi o pozitivnih vplivih na oksidacijo maščob.
  • EGCG, katehin iz zelenega čaja – je varen in lahko pomaga, čeprav nima strašno trdne znanstvene podlage.
  • Yohimbin, alkaloid iz skorje nekega afriškega drevesa – najbrž učinkovit, z nekaj znanstvene podlage, ampak relativno nevaren, lahko sproži tesnobo, živčnost, motnje v srčnem ritmu, …

Po tem smo počasi zaključili.

V koš bolj ali manj neuporabnih in odvečnih vržemo vse ostale:

  • L-karnitin vseh vrst in oblik,
  • CLA oz. konjugirana linolna kislina,
  • izvleček grenke pomaranče oz. Sinferin,
  • izvleček lubja bele vrbe oz. Salicin,
  • izvleček zelene kave oz. Klorogenska kislin,
  • izvleček Garcinie Cambogie oz. HCA,
  • izvleček pekoče paprike oz. Kapsaicin,
  • malinovi ketoni,
  • izvleček ginsenga oz Ginsenozidi in panaksozidi,
  • vsa ostala eksotična zelišča (senna alexandrina, hoodia gordonii, coleus forskohlii, itd.),
  • čaji za hujšanje.
Objavil | 2018-08-14T08:28:57+00:00 7, avgust 2018|