Prehranska dopolnila so vroča tema in mnenja so različna ter deljena. Kaj si o njih mislim jaz?

Prehranska dopolnila so orodje. Zgolj eno izmed vseh, ki jih ima dober strokovnjak na razpolago in jih zna uporabljati z namenom pomagati osebi, kateri svetuje.

Koga prehranska dopolnila nagovarjajo?

Najprej poglejmo tri skupine, ki jih prehranska dopolnila nagovarjajo:

  1. Iskalci zdravja, ki so že bolj ali manj dobrega zdravja, a venomer odprti za ideje ter predloge kako svoje trenutno stanje še izboljšati.
  2. Iskalci bližnjic, katerih prehrana je generalno pomanjkljiva, nestrukturirana in temelječa na hitrih, instinktivnih izbirah.
  3. Iskalci mišic, ki bodo plačali ekstra za vse, kar se oglašuje za namen klesanja telesnega ideala ali kot pomoč do boljšega rezultata v izbranem športu.

Osnovni principi zdravega prehranjevanja.

Sedaj osvežimo tri osnovne zahteve, ki jim prehrana enostavno mora ugoditi, če ji želimo reči zdrava:

  1. Energijsko (kalorično) ravnovesje. Besedi zdravje in debelost ne gresta skupaj. Prekomerna telesna teža (prekomerna zamaščenost) je dejavnik tveganja številka ena za kronične in druge bolezni, ki so povezane s prehrano.
  2. Primeren vnos hranil. Telesu je prav malo mar za naše filozofiranje o prehrani. Potrebuje hranila in zanaša se na nas, da mu jih priskrbimo. Brez zadostne količine beljakovin (aminokislin), esencialnih maščobnih kislin (omega 3), določenih vitaminov (ABin K) in mineralov (kalij, natrij, cinkmagnezij, …) ne moremo govoriti o zdravi prehrani.
  3. Doslednost. Ne bo dovolj dobro paziti na energijski vnos (kalorije) in izbirati hranljiva, polnovredna živila, a to početi zgolj občasno. Usodo naše prehrane in zdravja, določa tisto, kar počnemo večino časa ter dolgoročno, ne sem ter tja ali v danem trenutku.

Kako lahko prehranska dopolnila pomagajo?

In postavimo vlogo prehranskih dopolnil v kontekst #pozdravipameti z odgovorom na naslednja tri vprašanja:

  • Kako lahko dopolnila pomagajo predstavnikom vsake od treh točk iz prvega dela?
  • Učinki katerih dopolnil so znanstveno potrjeni?
  • Na kak način je izpostavljena dopolnila najbolj smiselno uporabljati?

Iskalcem zdravja, torej tistim, ki jim večino časa uspe odkljukati tri zahteve zdrave prehrane, lahko prehranska dopolnila pomagajo odpraviti najpogostejša pomanjkanja. Ta lahko nastanejo kot posledica izrazito aktivnega življenjskega sloga, ali zaradi omejevanja živil iz katere izmed osnovnih skupin. Tipičen primer: premišljeno dopolnjevanje vitamina D, B12, železa ali maščobnih kislin omega 3, ob predhodno ugotovljenem pomanjkanju.

Iskalci bližnjic bodo največ koristi občutili ob korenitejših prilagoditvah obstoječih navad. Še preden se z njimi pogovarjamo o prehranskih dopolnilih, razmislimo o načinih kako njihovo prehrano energijsko uravnati (izgubiti odvečno telesno maščobo) ter vključiti več minimalno predelane, polnovredne hrane, s poudarkom na več zelenjave, sadja, pustih virov beljakovin, stročnic ter polnozrnatih žit. V tem času verjetno koristi splošno multivitaminsko dopolnilo z namenom “pokriti” najbolj zevajoče luknje, ki povzročajo motnje v delovanju energijskih, presnovnih, hormonskih sistemov in odpornosti.

Iskalci mišic so športniki, vrhunski in rekreativni, tekači maratonci, fitneserji, … vsi, ki delijo željo izgledati bolje in/ali doseči boljši rezultat. V tej skupini je veliko različnih dopolnil – takšnih, ki obljubljajo hujšanje (različni fat burnerji), ter drugačnih, ki nagovarjajo z drugačnimi učinki (kreatin, bcaa aminokisline, beta alanin, …).

Na vprašanje učinki katerih dopolnil so znanstveno najbolj potrjeni izveste v prispevku: Razmisleka vredna dopolnila za šport in zmogljivost. Kako jih uporabljati, če sploh, pa bo primarno odvisno od situacije vsakega posameznika.

Kako pomembna so prehranska dopolnila v primerjavi z ostalimi dejavniki?

Svetovati dopolnila tako rekoč “na pamet”, brez predhodne analize posameznikove prehrane in ocene dejanskih potreb, je malomarno ter nestrokovno. 

 

Piramida ponazarja kje je mesto za prehranska dopolnila znotraj prehranskih prioritet. Pridejo v poštev, če ti v prehrani dejansko česa manjka, ne pa kot obliž na slabo vest zaradi slabih prehranskih navad.

 

Mario Sambolec, trener, nutricionist, predavatelj, ustanovitelj blagovne znamke Feelgood.
www.feel-good.si
info@feel-good.si