Kadar koli in kjer koli v telesu nastopi okvara, naj bo to v možganih, mišicah, cirkulatornem ali imunskem sistemu ne potrebujemo sodnika, ne porote, da bi pravično obsodili vsaj enega sledečih kriminalcev: stres, vnetje, prosti radikali in glikacija.

Temelj št. 1: PROSTI RADIKALI

Kaj so prosti radikali?

Prosti radikali so neparne in nestabilne molekule, atomi ali ioni, ki poškodujejo celične strukture, vključno z genetskim zapisom. Nastajajo neprestano kot rezultat normalne celične presnove (dihanja), zaradi dejavnikov okolja, prehrane in uživanja zdravil, na primer.


Zakaj so škodljivi?

Ti mali nepridipravi napadajo naše celice in poškodujejo DNA zapis, s čimer počasi a vztrajno potencirajo proces staranja telesa od znotraj navzven. Opisano škodo imenujemo oksidacija, ki jo lahko primerjamo z rjavenjem, na primer (kar se zgodi z rezino jabolka la zraku, ali kovino na dežju).

Kaj lahko storimo?

Uživajmo dovolj hrane z visokim deležem antioksidantov (jagodičje, kivi, slive, stročnice, ohrovt, zelje, špinača, brstični ohrovt, kalčki, brokoli, čebula, avokado, oreščki) in razmislimo o morebitnem dopolnjevanju dnevnih potreb s prehranskimi dopolnili v obliki vitamina C, vitamina D, selena, cinka, magnezija, morda omega 3 in vitaminov B.

Temelj št. 2: VNETJE

Kaj je vnetje?

Pri vnetju gre za osnovni odziv telesa na poškodbo ali vzdraženje. Kronično vnetje ostane pogosto neopaženo, saj simptomov in bolečine ne prepoznamo, ali jih zanemarimo.


Zakaj je slabo?

Kronično vnetje je upravičeno pridobilo vzdevek »tihi ubijalec«. Odgovorno je za poškodbe sten naših žil – je neposredno povezano z nastankom prav vsake degenerativne bolezni, vključujoč srčno-žilne bolezni, Alzheimerjevo bolezen, diabetes, rak, debelost, prav tako pa je velikokrat odgovorno za vsakodnevne tegobe, kot so bolečine v sklepih, križu, mišicah in mehkih tkivih.

Kaj lahko naredimo?

Ribje olje (maščobni kislini EPA/DHA) predstavlja enega najmočnejših, naravnih protivnetnih pomagal in si vsekakor zasluži mesto v redni prehrani, predvsem v naravni obliki rib.. Laneno olje, drobljena lanena semena, chia in konopljina semena ali orehe sicer lahko uporabimo kot okusen sestav solatnih prelivov, ali kot posip, nikakor pa ne velja zanemariti dejstva, da so rastlinski viri maščobnih kislin EPA in DHA zelo slabo izkoristljivi v našem telesu (v najboljšem primeru 10%).

Sardine, divji losos, skuša in meso ter jajca pašne reje torej in pika. Ob tem uživajmo dovolj zelenjave in sadja z višjo vsebnostjo kvercetina (flavonoid s protivnetnimi lastnostmi); jabolka, rdeča čebula, jagodičje, luštrek, zeleni in črni čaj, kapre, citrusi, domač paradižnik, brokoli in ostala zeleno-listnata zelenjava.

Proti vnetju veliko obljublja tudi kurkumin – aktivna spojina kurkume (rastlina/začimba zaradi katere je curry rumene barve). Dodajte torej kurkumo v izbor začimb (odlično se poda jajčkom, zelenjavnim jedem in perutnini), po možnosti na gotovih jedeh ali pa posezite po kvalitetnem dopolnilu.

Preberite več:
Omega 3.
Kurkuma.

Temelj št. 3: GLIKACIJA

Kaj je glikacija?

Glikacija predstavlja vezavo molekul sladkorja na beljakovinsko, ali maščobno molekulo.


Zakaj je škodljiva?

Posledično »lepljive« in nefunkcionalne beljakovinske molekule (podobne sladkorni peni) tvorijo končne produkte imenovane AGEs (advanced glycation end products). Slednji so v glavnem povezani z razvojem diabetesa, prste pa imajo vmes tudi pri drugih, s starostjo povezanih boleznih, kot so: srčno-žilne bolezni, ateroskleroza, bolezni kože in oči, Alzheimerjeva bolezen in maligna obolenja.

Kaj lahko naredimo?

Negativne posledice glikacije vedno izboljša ogib smernicam konvencionalne prehranske piramide ter s tem prilagojen vnos (predelanih) ogljikovih hidratov ter kalorij lastnim energijskim potrebam. Poleg tega obeta koristi dopolnilo beta alanin, ki trenutno spada med učinkovitejša orožja proti glikaciji, z močnimi antioksidacijskimi lastnostmi.

Več: Je kalorija enaka kaloriji?

Temelj št. 4: STRES

Kaj je stres?

Fizičen, mentalen ali emocionalen faktor, ki povzroči duševno stisko ali telesno škodo. Preberite več: Kako pomiriti stresne hormone?


Zakaj je stres škodljiv?

Stres potencira hormonske reakcije v telesu, ki lahko privedejo do krčenja posameznih možganskih predelov, poškodujejo ožilje, višajo raven sladkorja v krvi, srčni utrip ter krvni pritisk. Stres lahko poslabša sicer manj usodna, a zato nič manj nevarna stanja, kot so: težave s kožo, astma, alergije in otežena regeneracija tkiva.

Kaj lahko naredimo?

Meditacija, dihalne in sprostitvene tehnike so pogosto uporabljeni protagonisti stresu. Kvaliteten spanec pomaga odpraviti neravnovesja v telesu in omogoča celitev organizma. Omejitev vsakodnevnih »stresorjev« – nedarežljiva in izčrpljujoča razmerja, denimo – ali pa jih uravnotežimo s sproščujočimi medosebnimi odnosi, prostovoljnim delom, prijetnim pogovorom in vadbo, katere namen naj bo sprostitev in povrnitev energije.

Preberite več:
Kako (za(spati?
4 etape do Feelgood vadbe.


Feelgood programi prehranskega svetovanja

Pri Dr. Feelgood smo povzeli desetletje izkušenj v najpomembnejše korake, s katerimi lahko na razumen in sprejemljiv način v vsakdanje življenje uvedete navade, ki vodijo do izpostavljenih ciljev.

  • Cilj (shujšati, na primer) in jedilnik (dieta) ne bosta dovolj.
  • Da bi dosegli rezultat bo potrebno razviti navade in določene spretnosti.
  • Slednje omogoča redna praksa, s smiselnim napredovanjem.

Ponujamo programe:

  • Hujšanje in zdravje.
  • Preoblikovanje telesa ter šport.
  • Podjetni in učinkoviti.
  • Prehrana za nosečnice.
  • Prehrana otrok.
  • Prehrana starostnikov.

Za prijave in več informacij je na voljo elektronski naslov info@feel-good.si

 

Mario Sambolec,
www.drfeelgood.si