Je laneno seme obvezno zmleti, ali ga lahko užijemo celega?

Zmleto seme je lažje prebavljivo. Tu je največja korist mletja. Tudi namakanje pomaga pri tem. Oboje skupaj – namakanje in sprotno mletje – pa bi bila verjetno najboljša kombinacija.

Sprotno mletje sem napisal namenoma – seme namreč po tem postopku izpostavi delikatne maščobe oksidaciji. To pomeni, da se seme hitreje “pokvari” – maščobe, ki so nekoč koristne, postanejo žarke in potencialno škodljive. Pozor torej pred kupljenimi, že mletimi semeni, ki stojijo na policah bog si ga vedi kako dolgo.

Preberite več:
Maščobe in holesterol.
Laneno seme.

Je laneno seme dober vir maščob omega 3?

Nadalje, ko je govora o lanenem semenu, chia, konoplji, orehih in podobnih rastlinskih virih tako pomembnih in priljubljenih omega 3 maščob, mi firbec mi ne da miru in moram vprašati: zakaj se jih uporablja? Zaradi okusa, navade, vlaknin in prebave, ali koristi maščob omega 3?

V slednjem primeru svarim, da je “rastlinska” oblika omega 3 (ALA), ki je prisotna v zgoraj navedenih virih, neprimerljivo slabše uporabnosti telesu od DHA in EPA, ki so na voljo v mastnih ribah, kot so sardele, skuša in divji losos.

DHA je tista na naslov katere leti večina zdravstvenih koristi povezanih z maščobami omega 3, stopnja pretvorbe ALA v DHA pa je zanemarljivih 0,5 %, po strokovnem mnenju dr. Chrisa Kresserja (vir).

Preberite več:
Omega 3; prednosti in slabosti.

Ključne točke:

1. DHA je verjetno najpomemembnejša omega 3. Dobimo jo predvsem v divjem lososu, sardinah in drugih ribah ter morskih sadežih. Tudi v jajčnem rumenjaku, rdečem mesu in mesu organov (jetra, možgani) živali pašne reje. Tudi v polnomastnih mlečnih izdelkih pašne reje se najde.

2. DHA je po vsej verjetnosti esencialna – se pravi nenadomestljiva in za zdravje nujno potrebna.

3. Kot kaže je pretvorba rastlinske ALA v živalski EPA in DHA je zanemarljivo majhna. 0,5 % za DHA in do 5 % za EPA.

4. Če uporabljate rastlinske vire maščob, kot je olje lana, konoplje, orehovo olje, ali chia semena, v želji, da bi v prehrano dodali omega 3, je to investicijo morda bolj smiselno preusmeriti v nakup kvalitetnega ribjega olja, krilovega olja, ali olja jeter polenovke v obliki prehranskega dopolnila.

5. Lignani v lanu igrajo vlogo fitoestrogenov (šibke estrogene spojine v rastlinah) in so povezani s kopico zdravstvenih koristi: pomagali naj bi pri nekaterih simptomih menopavze, spodbujali odpornost, srčnožilno zdravje in zdravje debelega črevesa, izboljšali stanje kože in pripomogli k uravnavanju ravni krvnega sladkorja. Ob vsem je za lignane najbolj tipičen učinek uravnavanje lastne ravni estrogena in “nevtralizacija” škodljivih okoljskih ksenoestrogenov.

Preberite več: Omega 3; prednosti in slabosti.

 

Mario Sambolec, dr. Feelgood
info@feel-good.si