Je laneno seme obvezno zmleti, ali ga lahko užijemo celega?

Zmleto seme je lažje prebavljivo in maščobe v njem lažje dostopne.

Sprotno mletje sem napisal namenoma – seme namreč po tem postopku izpostavi delikatne maščobe oksidaciji. To pomeni, da se seme lahko ob neprimernem skladiščenju hitreje “pokvari”.

Preberite več:
Maščobe in holesterol.
Laneno seme.

Je laneno seme dober vir maščob omega 3?

Nadalje, ko je govora o lanenem semenu, chia, konoplji, orehih in podobnih rastlinskih virih tako pomembnih in priljubljenih omega 3 maščob, mi firbec mi ne da miru in moram vprašati: zakaj se jih uporablja? Zaradi okusa, navade, vlaknin in prebave, ali koristi maščob omega 3?

V slednjem primeru svarim, da je “rastlinska” oblika omega 3 (ALA), ki je prisotna v zgoraj navedenih virih, neprimerljivo slabše uporabnosti telesu od DHA in EPA, ki so na voljo v mastnih ribah, kot so sardele, skuša in divji losos.

DHA je tista na naslov katere leti večina zdravstvenih koristi povezanih z maščobami omega 3, stopnja pretvorbe ALA v DHA pa je zanemarljivih odstotkih.

Preberite več:
Omega 3; prednosti in slabosti.

Ključne točke:

1. DHA je verjetno najpomemembnejša omega 3. Dobimo jo predvsem v divjem lososu, sardinah in drugih ribah ter morskih sadežih. Tudi v jajčnem rumenjaku, rdečem mesu in mesu organov (jetra, možgani) živali. Tudi v polnomastnih mlečnih izdelkih pašne reje se najde, a res malo.

2. DHA je po vsej verjetnosti esencialna – se pravi nenadomestljiva in za zdravje nujno potrebna.

3. Kot kaže je pretvorba rastlinske ALA v živalski EPA in DHA je zanemarljivo majhna.

4. Če uporabljate rastlinske vire maščob, kot je olje lana, konoplje, orehovo olje, ali chia semena, v želji, da bi v prehrano dodali omega 3, je to investicijo morda bolj smiselno preusmeriti v nakup kvalitetnega ribjega olja (prehranskega dopolnila omega 3).

5. Lignani v lanu igrajo vlogo fitoestrogenov (šibke estrogene spojine v rastlinah) in so povezani s kopico zdravstvenih koristi: morda lahko pomagajo pri nekaterih simptomih menopavze, spodbujajo odpornost, srčnožilno zdravje in zdravje debelega črevesa. Ob vsem je za lignane najbolj tipičen učinek uravnavanje ravni estrogena in “nevtralizacija” škodljivih okoljskih ksenoestrogenov.

Preberite več: Omega 3; prednosti in slabosti.

 

Mario Sambolec, dr. Feelgood
info@feel-good.si