Vitamini skupine B

Naslovnica/Članki/Vitamini skupine B

Vitamini skupine B

Skupina B je v najožji zasedbi oktet vitaminov, sestavljen iz članov: B1, B2, B3, B5, B6, B7, B9 in B12.

V telesu so topni v vodi, za razliko od vitaminov A, D, E in K in odgovorni za pravo arijo, če tako opišem njihov večplasten učinek na naše zdravje:

Vitamini B blažijo stres modernega okolja.

Včasih je bilo stresa manj kot v današnjem norem tempu, to je dejstvo. 100 let nazaj smo bolj redko bežali pred divjimi zvermi in ponekod je bil višek stresa prepir s taščo, sosedo ali s soprogom.

Danes bežimo pred levom vsakič, ko nam na semaforju trobijo, ker nismo speljali na rumeno luč, opravljamo Jožico iz računovodstva, ker ni dostavila točnih izračunov ali se jezimo na zakonca, ker še ni pripravil večerje, ko smo po napornem »begu« naposled le našli varno drevo (beri: smo prišli domov).

Skratka, v nenaravnem tempu modernega življenja kurimo vitamine B kot letalo kerozin pri vzletanju.

Preberi več: Kako pomiriti stresne hormone?

Pretvarjajo hrano v energijo.

ATP (adenozin-tri-fosfat) je neke vrste energijska valuta našega telesa, naših celic. Vsa hrana, ki jo užijemo, se mora po takšni ali drugačni poti pretvoriti v ATP, če želimo trgovati z energijo. Vitamini B so v tej primerjavi uslužbenci v menjalnici – brez njih ni ATP, ni »denarja« (energije).

Zaradi njih imamo rdečo kri.

Kri je rdeča zaradi vsebnosti rdečih krvničk (eritrocitov). Vitamini B – predvsem B6 (pirodoksin), B9 (folat) in B12 (kobalamin) – pomagajo tvoriti ta krvna telesca.

Eritrociti uporabljajo hemoglobin kot prevozno sredstvo, s katerim prevažajo kisik naokoli po telesu.

Na slabokrvnost, se pravi pomanjkanje izpostavljenih treh vitaminov B kot prva pokažeta padec energije in bledoličnost, sum pa potrdijo meritve hemoglobina v krvi – s približno številko 13,5 grama/deciliter pri moških in 12 g/dcl pri ženskah. Tako postane jasno, da v telesu ne obstaja dovolj rdečih krvnih celic, ki bi s kisikom dosledno in zadostno oskrbovale naše organe.

Preberite več: Slabokrvnost – ali je brez prehranskih dopolnil sploh mogoče?

Ohranjajo nas zdrave pameti in mirnih živcev.

Pomanjkanje vitaminov B je tesno povezano z višjim tveganjem za razvoj Alzheimerjeve, Parkinsonove bolezni in demence.

Vitamini B znižujejo raven homocisteina[1], ki povzroča propad sivine[2] in tako ščitijo možgane pred kognitivnim pešanjem. Vitamin B12 je vključen v tvorbo mielina – maščobna izolacija, ki ovija naše živce in omogoča pretočnost impulzov ter natančno komunikacijo med celicami.

Vitamini B so nekakšen telefonski operater in skupaj skrbijo za dobro vezo (komunikacijo) znotraj uporabnikov (celic) v našem telesu. Brez njih ne uspemo prenesti sporočila in lahko le povprek kričimo eden na drugega, kot star zakonski par.

Rastlinska prehrana se z vitamini B ne razume najbolje. Nekaj jih sicer tvorijo bakterije v procesu fermentacije, zato najdemo med viri tudi pivski kvas in skisano zelenjavo. Kljub temu je to bazen na Kodeljevem v primerjavi z oceanom, ki ga predstavlja živalska hrana.

Meso ni nujno, sploh ne. Če komu ne diši naj izbere jetra, jajca ali sardine. Če ne mara niti teh dobrot, pa bo moral biti dovolj odgovoren do svojega zdravja in izbrati primerno prehransko dopolnilo. Prosim le, ne mislite si, da ste edini človek na svetu, ki za življenje vitaminov B enostavno ne potrebuje. Ker ste se tako pač odločili. Telesu je za vaše filozofiranje o prehrani prav malo mar. Potrebuje hranila. Dajte mu jih. Tako ali drugače.

Določena esencialna hranila seveda lahko skladiščimo v telesu in nas ne pokonča, če jih nekaj časa ne užijemo s hrano. Vitamini B niso izjema. V primeru, da živimo kot tibetanski menih, brez stresa in telesne aktivnosti, potem lahko zdržimo dobrega zdravja tudi desetletja, zgolj od vode ter prane. Vseeno tega ne bi svetoval nikomur, ki pozna zvok budilke.

Preberite več:
– 5 resnic o rdečem mesu.
– Katera so esencialna hranila?

Pri Dr. Feelgood pomagamo obremenjenim odraslim do boljšega počutja in več energije. S pomočjo naših programov vadbe in prehranskega svetovanja skupaj poiščemo najpomembnejše korake in konkretne načine, s katerimi na razumno in sprejemljivo v vsakdanje življenje uvedemo navade, ki vodijo do zastavljenih ciljev. Več info: www.drfeelgood.si

Mario Sambolec, dr. Feelgood
info@feel-good.si


[1] Povišana raven te aminokisline v krvi je vzročno povezana tudi s slabokrvnostjo, vnetnimi in srčno-žilnimi boleznimi.

[2] Del možganov v katerem se nahajajo sinapse – stiki med živčnimi celicami, s pomočjo katerih se živčne celice “pogovarjajo” med seboj in obdelujejo informacije.

Objavil | 2017-08-17T11:07:04+00:00 17, avgust 2017|Članki|Ni komentarjev